Impuls Muziekonderwijs van start



Vijftien basisscholen gaan als vroege starter aan de slag met het versterken van het muziekonderwijs op hun school. Met het bekendmaken van de namen van deze 15 scholen gaf Minister Bussemaker vandaag de aftrap van de Impuls Muziekonderwijs. Andere scholen kunnen vanaf het najaar 2015 subsidie aanvragen bij het Fonds voor Cultuurparticipatie. De activiteiten in het kader van het landelijke programma Cultuureducatie met Kwaliteit worden op deze manier versneld door een speciale inspanning voor muziek.

Met de subsidieregeling Impuls Muziekonderwijs kunnen scholen de mensen voor de klas trainen in het geven van muziekonderwijs en samenwerken met partijen uit het muziekveld, zoals muziekscholen, harmonieën, brassbands, fanfares, orkesten en poppodia. Tijdens de aftrap gaf Minister Bussemaker een speech over het belang van muziekonderwijs. 

 

Diversiteit van scholen

De subsidieregeling Impuls muziekonderwijs zal gericht worden op basisscholen uit alle delen van Nederland. De 15 scholen die als vroege starter nu al beginnen laten daarom ook de diversiteit van de scholen in Nederland zien. De deelnemende scholen komen uit kleine dorpen en grote steden, met een diversiteit in leerlingenaantal, samenstelling van de leerlingen en onderwijsconcepten. Alle scholen zullen vanuit hun eigen visie en met de mogelijkheden van hun culturele omgeving de Impuls Muziekonderwijs invulling gaan geven. Wat alle scholen gemeen hebben is een groot enthousiasme om muziek een stevige plek in het onderwijs te gaan geven. De scholen zijn voorgedragen door de regionale en stedelijke culturele expertise centra die deelnemen aan het programma Cultuureducatie met Kwaliteit. De ervaringen van deze scholen worden gevolgd en kunnen als voorbeeld dienen om andere scholen te inspireren.

  • Basisschool Berg en Beek in Sint Anthonis. Culturele partner: Kunstbalie (Noord-Brabant)
  • CBS Groen van Prinsterer in Middelharnes. Culturele partner: Kunstgebouw (Zuid-Holland)
  • CBS De Rank in Metslawier. Culturele partner: Keunstwurk (Friesland)
  • Dalton Westerschool in Wildervank. Culturele partner: KCDR (Drenthe en Groningen)
  • De Clipper in Rotterdam. Culturele partner: Music Matters (Rotterdam)
  • De Europaschool in Almere. Culturele partner: FleCk (Flevoland)
  • De Poolster in Roden. Culturele partner: KCDR (Drenthe en Groningen)
  • De Wilgenhof in Middelburg. Culturele partner: Scoop (Zeeland)
  • Integraal Kindcentrum Laterna Magica in Amsterdam. Culturele partner: Mocca Amsterdam
  • Johan Seckelschool in Ommen. Culturele partner: Rijnbrinkgroep (Overijssel)
  • Openbare Jenaplan Basisschool Het Maasveld in Tegelen Culturele partner: Cultuurpad
  • (Limburg) PCBS De Vlieger in Den Haag. Culturele partner: Cultuurschakel (Den Haag)
  • RKBS Sint Antonius in De Hoef. Culturele partner: Kunst Centraal (Utrecht)
  • RKBS De Golfbreker in Koog aan de Zaan. Culturele partner: Plein C (Noord-Holland)
  • RKBS Heilig Hart in Hernen. Culturele partner: Cultuurmij Oost (Gelderland)

 

Subsidiemogelijkheden
De subsidieregeling Impuls muziekonderwijs wordt in het najaar van 2015 gepubliceerd. Vanaf dan kunnen scholen die hun muziekles een stevige impuls willen geven een subsidieaanvraag doen bij het Fonds voor Cultuurparticipatie. Bedoeling is dat scholen hiermee de kennis en deskundigheid van de mensen die voor de klas staan vergroten, structureel muziekles gaan verzorgen onder schooltijd en verbindingen aangaan tussen binnenschoolse en buitenschoolse voorzieningen waarbij wordt samengewerkt met lokale en regionale culturele instellingen. In het schooljaar 2015-2016 kunnen scholen starten met de voorbereidingen voor hun activiteiten. De uitvoering van de geselecteerde projecten gaat in het schooljaar 2016-2017 van start.

Cultuureducatie met Kwaliteit
Om de kwaliteit van het cultuuronderwijs op basisscholen te verbeteren werken scholen en culturele instellingen sinds 2013 samen aan het landelijke programma Cultuureducatie met Kwaliteit. De subsidieregeling Impuls Muziekonderwijs is onderdeel van dit programma.

Meer informatie

 

 

Voorbeeld header 2