woensdag 19 September 2018
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

Voordekunst, voor elkaar

Roy Cremers

Gevraagd en ongevraagd geeft Roy Cremers advies aan cultuurmakers en ook aan vrienden die in de sector werken. Over beleid, maar bijvoorbeeld ook over hun presentatie. Met zijn crowdfunding-platform Voordekunst wil hij de betrokkenheid tussen cultuurmakers en publiek vergroten.

Roy: 'Het gesubsidieerde deel van de cultuursector richt zich vaak op Den Haag, met de vraag om politieke erkenning en om subsidie. Alleen is de toon vaak negatief, soms zeurderig. Ik snap het wel hoor, maar je bereikt veel meer als je laat zien dat je trots bent op wat je doet. Richt je actiever op het publiek en laat zien wat voor moois cultuur teweeg kan brengen!

'Het is zeker de moeite waard om het te doen. Levert onvermoede hartverwarmende taferelen op.' Robèrt Gillesse, Nieuwe cd-release van Faint Lights

Ik heb kunstgeschiedenis gestudeerd en communicatie- en informatiewetenschappen. Daarna werkte ik voor het Stedelijk Museum en Foam. Op verjaardagen kon ik makkelijk uitleggen wat ik deed. Dat veranderde toen ik voor het Amsterdams Fonds voor de Kunsten werkte. Een oom zat me weleens te prikken: “Ik fotografeer ook, waarom krijg ik geen subsidie?” Zo denken veel mensen echt. Ik zag dat veel culturele instellingen en makers moeite hadden hun passie voor het voetlicht te brengen. Dus ik vroeg me af: hoe kunnen ze meer begrip voor elkaar krijgen? Zo kreeg ik het idee voor een platform, dat als een podium moest fungeren. Niet alleen voor cultuurmakers; ook het publiek kan er zijn waardering laten zien, met donaties en met reacties. Voordekunst is heel laagdrempelig: iedereen kan al voor een tientje mecenas worden. Toevallig kwamen net toen we live gingen de bezuinigingen van het kabinet Rutte I. Daarmee kreeg ons platform ineens ook financiële urgentie. Maar het is dus niet primair als financieringsinstrument opgezet.

“Het geld was een groot voordeel, maar daarnaast is bijna net zo belangrijk denk ik de promotie geweest! Door voordekunst hebben we het project echt van de grond kunnen tillen en aan de mensen laten weten dat we bestaan!” Babette Kalker, Markttheater De Gloed

“Dat is toch niet nodig, om bij het publiek te gaan bedelen?” zeiden veel instanties eerst. Maar kleine gezelschappen en makers vonden het meteen een goeie manier om hun netwerk van enthousiaste mensen te verzilveren. Als eerste crowdfunding-platform voor de creatieve industrie, kregen we vrij snel naamsbekendheid. Daardoor, en doordat de bezuinigingen een eye-opener waren voor instellingen én publiek, begonnen we na ongeveer een jaar te groeien. Eerst doneerden mensen vooral “omdat de overheid het niet deed”, maar nu vinden mensen het belangrijk op zichzelf.

Met z'n vijven proberen we zoveel mogelijk te zien van de 800 campagnes die via Voordekunst gevoerd worden. Zeker van makers met wie we actief contact hebben, bijvoorbeeld omdat ze ons voortraject volgen, waarin ze zich onder meer leren presenteren. We zijn zelf ook heel betrokken!

“Kunst is voor en door mensen, en dat gevoel hebben jullie ons zeker gegeven.” Yentl Rijnbeek

Ik zag laatst op tv scenarist Gerard Soeteman vertellen dat hij met Paul Verhoeven Stille kracht wil maken, van Couperus. Alles was geregeld, behalve de benodigde vijftien miljoen. Ik heb meteen gebeld en we besloten eens om de tafel te gaan. Het zou toch mooi zijn…' 

'De meisjes met de wijsjes'

Foto: campagnebeeld De meisjes met de wijsjes: de nederlandse vocalpopgroep die die sinds 2015 de harten van het publiek verovert met de heerlijke nostalgie van het Nederlandstalige lied. Met hun campagne op Voordekunst  hopen ze hun theatervoorstelling 'Tegeltjeswijsheid' aan te kleden. Ze sparen nog voor decor, kostuums en de muzikant. 

placeholder

Voordekunst in cijfers

2.559 makers hebben via voordekunst.nl én dankzij 157.996 donateurs inmiddels 15786304,79 opgehaald waarmee 2.716 campagnes succesvol gefinancierd zijn. (oktober 2017) 

Dit artikel heeft betrekking op de volgende regeling(en) van het Fonds voor Cultuurparticipatie website: Cultuur maakt iedereen

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen