woensdag 21 November 2018
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

Vier Repelsteeltjes

De schooltoneelclub speelt hun sprookje

Basisschool De Horizon locatie Roerdomplaan in Capelle aan den IJssel heeft sinds 2015 een schooltoneelclub. Melanie Andriessen, uit groep 7, doet al voor het derde jaar mee aan de toneellessen en de schoolvoorstelling. Ze weet er ook andere kinderen voor enthousiast te maken.

'Vorig jaar heb ik meegedaan en het jaar daarvoor ook al. Er kwam toen een juf bij ons op school om te vertellen wat het project was. De eerste keer kregen we met de hele klas toneellessen. Daarna vroegen ze wie er mee wilden doen. Ik vond het wel spannend, maar ik wilde het heel graag. Dat jaar speelden we Hans en Grietje.

Er deden toen nog maar weinig kinderen mee. Vorig jaar heb ik m'n zus erbij gevraagd, toen deden we Repelsteeltje. Ik was één van de vier Repelsteeltjes, want anders hadden we niet genoeg rollen voor iedereen. We hadden toen maar één jongen, daarom heb ik dit jaar ook een vriend van me erbij gehaald. Anderen zien hoe leuk het is, dus willen er steeds meer kinderen meedoen.

“Ik ben nou ook minder verlegen met andere dingen, daar ben ik best wel blij mee.”

De eerste keer was ik echt nog heel verlegen. Maar dat werd steeds minder. Nu vind ik het juist het allerleukste om op het toneel te staan. Ook al blijft het wel spannend voor publiek, hoor. We hadden vorig jaar zelfs een heel stukje per ongeluk overgeslagen toen we voor school speelden. Maar de kinderen merkten er niks van. En toen we het later op de avond voor de ouders en vrienden nog een keer opvoerden, ging het heel goed. We kregen een groot applaus, toen was ik best trots dat ik dit heb gedaan.

“Ik vind het altijd jammer dat we weer moeten stoppen na de laatste voorstelling.”

De lessen zijn ook leuk, want de juf is aardig en we doen allemaal verschillende dingen. We zijn eerst weer met improvisatiespelletjes begonnen en in de laatste les gaan we dan met het stuk aan de slag – ik weet nu nog niet wat het dit jaar wordt. Ik hou ervan om een beetje gek te doen. Moordenaartje vind ik misschien wel het leukste van de les: iemand knipoogt steeds naar een ander in de kring, die dan 'doodgaat', en de detective moet raden wie de moordenaar is.

De kinderen van de schooltoneelclub spelen voor overgave hun rol

Volgend jaar kan ik jammer genoeg niet meedoen. Dan zit ik in groep acht en dan vinden ze het leeftijdsverschil met groep vijf te groot. Omdat ik al drie dagen per week voetbal, wordt het ook teveel als ik buiten school nog op toneel zou gaan. Maar misschien is er op de middelbare wel weer een toneelclub …'

placeholder

De Schooltoneelclub is een initiatief van het Jeugdtheaterhuis Zuid-Holland. Deze stichting helpt kinderen en jongeren zichzelf (o.a. creatief) te ontplooien met behulp van theaterlessen, projecten en voorstellingen. Na de tournee van Grimmige Sprookjes in 2015-2016 richtten dertien Zuid-Hollandse scholen een schooltoneelclub op. Onder leiding van een docent/regisseur van het Jeugdtheaterhuis maakten zij hun eigen Grimmige Sprookje. Tien schooltoneelclubs gaan nu al het derde jaar in. In 25 repetities maken zij op basis van een sprookje van Grimm én eigen materiaal een voorstelling. Daarnaast zijn er vijf nieuwe schooltoneelclubs gestart. Die werken in vijftien weken naar een sprookjesvoorstelling toe. Ook leerkrachten en ouders worden bij het proces betrokken.

Dit artikel heeft betrekking op de volgende regeling(en) van het Fonds voor Cultuurparticipatie website: Kunstparticipatie 2013-2016, Cultuur maakt iedereen

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen