woensdag 19 December 2018
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

Self taught en street smart

Lloyd en Junadry in gesprek

In het kader van onze nieuwe subsidieregeling Urban arts Talent 2018-2020 staan we aan de hand van een aantal interviews stil bij de mogelijkheden en kansen die de subsidie kan bieden. Ter inspiratie voor als je nog wilt aanvragen, maar ook gewoon leuk om de ervaringen van anderen te delen. Deze keer zijn Junadry en Lloyd aan het woord. De één staat nog volop in de spotlights, de ander is een oudgediende die de ontwikkeling van de urban arts in Nederland beïnvloedde en eerdere deelnemers aan ons talenttraject coachte. In het Rotterdamse Grounds praten ze over hoe je als urban talent je weg vindt.

'Subsidie geeft je de ruimte om ook fouten te maken, dus te experimenteren. Als je altijd krap zit, kun je je dat bijna niet permitteren.'

Beiden begonnen in hun vrije tijd als danser en ontwikkelden zich in de loop der jaren tot maker. Junadry: 'Je krijgt gaandeweg een eigen stijl en visie die je erin wilt leggen.' Lloyd: 'De meeste dansers zijn van binnen eigenlijk al maker, maar niet iedereen kan ook het grotere geheel choreograferen. Je moet eerst goed om je heen kijken om te leren, daarna ga je je eigen beeld vormen en je fantasie erop loslaten. Dan zie je wat voor type maker je bent.'

Het lukt Junadry na veertien jaar full-time dansen nog niet zich achter de schermen terug te trekken. 'De scene wil me nog zien dansen en ik heb ook nog veel te geven.' Lloyd is juist zo druk als maker en begeleider dat hij nauwelijks meer de tijd en rust vindt om zelf te dansen.

Erkenning
Lessen volgt Junadry niet. 'Dat houdt me uniek. Maar ik had wel heel goede coaches, eerst bij ISH en later bij Don't Hit Mama.' Lloyd: 'Ik ben street smart opgeleid; om me heen viel genoeg te leren. Toen ik begon was hiphop een no go area. Mijn moeder vond het leuk hoor, dat ik danste – ze danste zelf in Suriname – maar ze vroeg wel: “En wat ga je dóen?”'

Hij ging zich ervoor inzetten om urban arts op het podium te krijgen. 'Ik wilde dat hiphop even serieus werd genomen als de gevestigde kunst- en dansvormen. Dat is goed opgepakt, alleen nu is het tijd om toe te geven dat deze cultuur niet alleen een zelfde podium verdient, maar dus ook evenveel geld. En bij die erkenning gaat het nog fout. Het zou fijn zijn als je, bij een bewezen niveau, ook langlopende subsidie kunt krijgen om jezelf verder te ontwikkelen. We moeten ervoor zorgen dat we vertegenwoordigers uit ons midden in de instellingen hebben. Ik zie mezelf geen aanvragen beoordelen – ik dien ze nog in – maar ik zou best kunnen helpen, omdat ik weet wat zich in de scene afspeelt.'

placeholder

 

Hiphopchoreograaf Lloyd Marengo (Rotterdam, 1973) begon in de jaren tachtig als danser, startte 010 BBoyz en richtte zich later op danstheater, o.a. bij Don't Hit Mama, en lesgeven. Als voorvechter van de Rotterdamse scene was hij medeoprichter van Twilight en HipHopHuis. Hij was ook betrokken bij de tv-programma's So you think you can dance en Battle on the dancefloor.

Subsidies
Subsidieaanvragen diende Junadry nog nooit zelf in. Wel werd ze tweemaal voor gesubsidieerde trajecten gevraagd. Tegen het schrijfwerk zou ze opzien, vertelt ze. 'Gelukkig komen dingen meestal op mijn pad.' Lloyd: 'Maar om projectsubsidies aan te vragen heb je inmiddels ook wel een netwerk, toch? Je weet wie jou goed genoeg kent en de vertaalslag voor je kan maken.'

Junadry: 'Ik heb superveel gehad aan het talenttraject. Vooral de maand in New York, waar ik met Archie Burnett mocht werken. Het is echt het belangrijkste, merkte ik, dat je mensen om je heen hebt die je begrijpen en voor je willen vechten. Plus één aanspreekpunt en iemand die het geld goed voor je beheert.' 'Nieuwe urban makers moet je koppelen aan bestaande makers uit dezelfde vijver,' vindt Lloyd. 'Want ik zie het soms misgaan als mensen elkaars ongeschreven regels niet kennen: kun je afbellen, bijvoorbeeld, en hoe verdien je respect?' Je moet je begeleider zelf kunnen kiezen, vinden ze. Anderen moeten niet voor je denken.

placeholder

 

Waacking-specialiste Junadry Leocaria (Willemstad, 1985) danste ruim 8 jaar bij ISH, daarna o.a. bij Don't Hit Mama en was mede-oprichter van Femme Lethàl. Sinds 2014 doet ze ook choreografie. In het kader van de 3Package Deal van het Amsterdams Fonds voor de Kunsten maakte ze in 2016 een reis naar Nairobi. In 2017 volgde ze ons Urban Talent Traject.

Intuïtie
Kansen kunnen op je pad komen, maar je moet ze wel herkennen en weten of ze bij je passen. Junadry koos vaak eigenwijs. 'Toen het bij ISH niet meer goed zat, heb ik midden in een productie ontslag genomen,' vertelt ze. 'Ook al zouden we off Broadway gaan spelen! Ik heb geen dag spijt gehad.' Lloyd: 'Een kunstenaar is niet altijd een ondernemer. Anderen kunnen je voor gek verklaren, maar je gevoel heeft je gebracht waar je kwam, dus dat moet je volgen. Tegelijk moet je wel íets verdienen om van te leven.'

Ze vinden jonge dansers vaak te doelbewust. Junadry: 'De intuïtie is helemaal weg. Dat komt ook door YouTube. Ik nam vroeger stukjes video op en moest alles dan verder zelf invullen, dat deed je met vrienden. Nu heb je alleen een computer en jezelf nodig en kun je alles precies nadoen.' Lloyd vergelijkt het met een relatie. 'Ik zie dansers met een houding van: “Ik hou van jou, maar je schoonfamilie hoef ik er niet bij.” Dat werkt niet, je moet bijvoorbeeld ook de geschiedenis kennen. Maar de maatschappij werkt dit in de hand, door prestatiedrang en door competities met prijzen. Die willen ze dan winnen.'

Junadry: 'Ik doe daar nooit aan mee, ik zit nergens achteraan, maar doe mijn eigen ding. Dat is misschien ook waarom mensen mij willen zien.' Lloyd: 'Precies. En we kunnen allemaal wel iets, we zijn uniek. Dus ik adviseer jong talent: investeer tijd in jezelf en volg niet blind de massa.' Junadry: 'Niemand doet meer onderzoek. Geld heb je wel nodig, maar sanity is het kostbaarste.'

Wordt vervolgd...
Junadry las twee jaar geleden de dagboekjes terug waarin ze altijd ideeën schreef. Een heleboel bleek al uitgekomen, met de rest ging ze aan de slag. 'Ik kan mensen motiveren door er te zijn,' zegt ze. 'Als ik anderen dan zie groeien, is dat mijn beloning.' Je pad precies uitstippelen heeft weinig zin, volgens Lloyd. 'In onze scene moet je continu vernieuwen, dus je kunt nooit ver vooruit kijken.'

Urban arts 2018-2020: subsidieregeling voor ontwikkeltrajecten
Eerder keken we met 3 talenten en een begeleider terug op hun ontwikkeltrajecten. Dat interview lees je hier. Het Fonds voor Cultuurparticipatie investeert in Urban art talenten in heel Nederland. Jij bent misschien wel zo’n talent. Het Fonds heeft dan voor jou een speciale subsidieregeling ontwikkeld. Hiermee kunnen talentvolle urban makers een persoonlijk ontwikkeltraject van twee jaar gefinancierd krijgen, met bedragen tussen de € 10.000 - € 25.000,-. Je kan dit jaar nog aanvragen tot 14 december, en volgend jaar tussen 4 maart en 28 juni. Meer weten? Klik hier.

Dit artikel heeft betrekking op de volgende regeling(en) van het Fonds voor Cultuurparticipatie website: Urban arts talent 2018-2020

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen