maandag 17 December 2018
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

Maand van de Geschiedenis: ontdek gisteren, begrijp vandaag

Phebe Kloos, Ellen Snoep, Padmini Kruitwagen

In oktober gaat de Maand van de Geschiedenis weer van start. Honderden culturele organisaties pakken uit met een prikkelend programma rondom het actuele thema ‘Grenzen’. Samen met honderden culturele, toeristische, literaire en mediaorganisaties wordt geschiedenis onder de aandacht gebracht bij miljoenen Nederlanders, daarmee is de Maand van de Geschiedenis het grootste historische evenement van Nederland. Hoe komt zo’n maand tot stand? Het team "Maand van de Geschiedenis" vertelt.

We brengen één maand in het jaar geschiedenis op een creatieve en opvallende manier onder de aandacht van publiek, waarbij we de verbinding zoeken tussen verleden en heden. Culturele instellingen organiseren activiteiten in oktober, radio- en televisieprogramma’s hebben speciale programmering (zoals OVT en Andere Tijden), in boekhandels is het Maand van de Geschiedenisessay te koop (dit jaar geschreven door Fidan Ekiz), publiek kan met korting toptitels rond het thema grenzen kopen, en er is online allerlei aandacht, zoals de archievenverkiezing Stuk van het Jaar, een van de paradepaardjes van onze programmering. Vanuit de landelijke organisatie verzorgen wij ook aanvullend een mediacampagne.

Professionaliseringsslag
De Maand van de Geschiedenis beleeft dit jaar zijn dertiende editie en wordt voor het eerst mede mogelijk gemaakt door het Fonds voor Cultuurparticipatie. Hierdoor is er een grote stap gezet om de kwaliteit van het aanbod te verscherpen en de zichtbaarheid te verhogen.

De focus lag dit jaar op het professionaliseren van drie lokale initiatieven (waaronder Stuk van het Jaar). Dankzij het Fonds voor Cultuurparticipatie zijn deze drie lokale initiatieven in staat geweest om zichzelf als een nieuw merk neer te zetten met een nieuwe huisstijl, website en een breed en inhoudelijk programma. Aan de hand van deze drie voorbeelden zal volgend jaar een best practices onderzoek worden gedeeld met alle deelnemers/ partner om te leren en te gebruiken. Zo kunnen onze deelnemers – waaronder ook veel kleinere organisaties die geen uitgebreide marketingafdeling hebben – meeprofiteren en met elkaar kennis en ervaring uitwisselen.

placeholder

 

Het Nederlands Openluchtmuseum heeft een team dat verantwoordelijk is voor de organisatie en de campagne rondom 'De Maand van de Geschiedenis'. 

Phebe Kloos: projectmedewerker en coördinator Erfgoedmanifestaties
Ellen Snoep: projectleider
Padmini Kruitwagen: communicatiemanager

Vele partners
Dit jaar telt de Maand van de Geschiedenis ruim 45 partnerorganisaties. Met al deze partners is het vertrekpunt van de samenwerking het gemeenschappelijk belang definiëren. Zo hebben we brancheorganisaties als partner, zoals BRAIN (Archiefinstellingen Nederland), CPNB (Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek), landelijke partners met specifieke kennis van en netwerk in een erfgoeddomein, zoals DutchCulture en Beeld en Geluid, en mediapartners die zorgen voor publieksbereik, zoals NTR/VPRO, Historisch Nieuwsblad en Metro.

De kennis van onze partners wordt ook gedeeld, bijvoorbeeld op inspiratiebijeenkomsten voor deelnemende instellingen. We zien de Maand als een evenement dat we met z’n allen maken. Ieder voegt op zijn eigen manier waarde toe en we delen de ambitie om publiek met geschiedenis te boeien. Jaarlijks werken er naast de partners zo’n 450 culturele instellingen en 800 boekhandels en bibliotheken mee.

Win-win-constructie
De groei van partners de afgelopen jaren komt van twee kanten. Sommige partners - zoals de VPRO - hebben ons benaderd voor intensieve samenwerking. De VPRO stelde bijvoorbeeld zelf voor een bijlage in hun gids te maken. In andere gevallen hebben wij nieuwe partners benaderd. Zo werken we dit jaar samen met DutchCulture en Romeinse Limes Nederland, omdat de verbinding met het thema Grenzen hier heel logisch was. Soms benaderen we een partner omdat we denken dat we daar een mooie barter mee kunnen sluiten zoals met Metro. Wij hebben de content, zij de afzetmarkt.

"Partnerschappen zijn in de regel gebaseerd op een win-win-constructie. Daarnaast is relatiemanagement ook gewoon mensenwerk. We denken dat je ver komt als je gelooft in je verhaal en oprecht geïnteresseerd bent in de ander".

Voor ieder wat wils
Honderden culturele instellingen hebben weer een prikkelend programma samengesteld. Zo hebben bijvoorbeeld het Geschiedenis Festival, de Dag van de Rotterdamse Geschiedenis, de Week van de Koloniale Geschiedenis en natuurlijk de Nacht van de Geschiedenis inhoudelijk sterke programma’s. Maar er zijn ook zoveel andere mooie, soms kleine, activiteiten zoals een Land Art Weekend in Flevoland of het programma van Atria, over grensverleggende vrouwen in de kunst. In de provincie Limburg, grensprovincie bij uitstek, worden dit jaar ook tal van kleinere activiteiten georganiseerd.

Verder is er online veel te doen: Stuk van het Jaar is daar de grote publiekstrekker, maar er zijn ook andere quizzen en games. Volop keus dus!

Dit artikel heeft betrekking op de volgende regeling(en) van het Fonds voor Cultuurparticipatie website: Erfgoedmanifestaties

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen