woensdag 21 November 2018
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

Kunst leeft op straat

Vincent Koreman

Vincent Koreman zit sinds dit jaar in de adviescommissie van het Fonds en adviseert ons over aanvragen in de vmbo-regeling. Als 'stadscurator' wakkert hij het culturele vuur in anderen aan. In de projectruimte van I.S.M. Breda, onderdeel van Stedelijk Museum Breda, werkt hij samen met de stadsbewoners aan laagdrempelige exposities.

Op m'n achtste kreeg ik van mijn opa een cassetterecorder met een bandje van Elvis en de Beatles. Ik vond het zo fascinerend dat ik dat zelf overal kon luisteren en besefte toen al hoe bijzonder het was dat muziek zo bereikbaar is. Toen ik jaren later verzocht werd de havo te verlaten, wilde ik kunstacademie doen. Dat was een motivatie om toch m'n diploma te halen.

'Mijn vader schildert, dus ik ging al jong mee naar musea. Vond ik toen nog geen zak aan.'

Daarna ging ik de muziek in. Tot begin dit jaar werkte ik bij Incubate, een Tilburgs festival. De stationspiano's zijn een afgeleide van ons bekendste project: Play me, I'm yours. Daarbij plaatsten we honderd piano's in de Tilburgse binnenstad.

Rondom subsidieaanvragen had ik met mensen van het Fonds voor Cultuurparticipatie altijd goede gesprekken, bijvoorbeeld over de rol van samenwerking met de buurt en de stad. Dus toen er een plek in de adviescommissie voor het Fonds kwam, leek het me leuk een bescheiden bijdrage te kunnen leveren om dat ook voor anderen mogelijk te maken. Mijn specialiteit daarbij is mensen met elkaar te verbinden.

Vincent Koreman

Dialoog
En sinds kort ben ik dus stadscurator. Toen ik me ging voorstellen aan winkeliers en anderen hier in de buurt, kwamen daar zulke leuke gesprekken uit. Ik dacht: die moeten we opnemen. Zo ontstond het idee voor videoportretten van mensen in de straat. Kunst en cultuur blijken hier enorm te leven. Ik sprak een tandarts die aan beeldhouwen doet, een kok die schildert, noem maar op. Half juni was de opening van de eerste expositie.

Wat mij zo trekt aan amateurkunst is dat er weinig druk op staat. Misschien is er juist daardoor zelfs wel meer in mogelijk dan in de beroepskunst. Die scheidslijn is sowieso raar en bestaat alleen aan de kant van de professionals. Amateurs ervaren hem nooit.

'Ik zie een tweedeling tussen mensen mét en mensen zonder passie voor kunst en cultuur.'

De afgelopen vijftien jaar is er een heel grote kloof ontstaan tussen kunst en de rest van de maatschappij. Beide kanten gaan de dialoog niet aan. De ene kant ziet kunst als linkse hobby – maar ook hun favoriete zanger is cultuur. Aan de andere kant zoeken veel kunstenaars weinig toenadering tot hun publiek. Zo van: als je het niet begrijpt, ben je dom. Ik wil dat mensen weer gesprekken met elkaar gaan voeren over wat kunst en cultuur voor hen betekent. In begrijpelijke taal.

Dit artikel heeft betrekking op de volgende regeling(en) van het Fonds voor Cultuurparticipatie website: Cultuureducatie vmbo en praktijkonderwijs, Cultuur maakt iedereen

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen