maandag 22 Oktober 2018
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

Keukentafeltijdschrift

Tijdschrift in de maak aan keukentafel

Doordeweeks is Phebe Kloos programma-coördinator bij het Openluchtmuseum. In haar vrije tijd schrijft ze onder meer columns, gedichten en verhalen, die ze als poststuk verspreidt. Een handgeschreven briefje begeleidt het voorbeeld dat ze opstuurt. Oh ja, een eigen festival, heeft ze ook nog.

'Ik draag weleens voor, zowel in opdracht – bijvoorbeeld op Internationale Vrouwendag – als vrij werk. Het grootste podium waarop ik voordroeg was op Mysteryland, in een apart gedeelte voor jazz en literatuur. Toch sta ik liever niet op het podium. Ik vind het mooi om de verhalen centraal te stellen, in plaats van mezelf.

'In een wereld waar zo primair wordt gereageerd, waar het nieuws wordt gesnackt, vind ik het prachtig om iets te sturen dat totaal geen urgentie heeft en dat mensen niet lezen omdat het 51 likes heeft, maar omdat ze daar zelf voor kiezen.'

Een paar jaar geleden besloot ik mijn blog offline te gooien, om de columns en gedichten per post te delen, in de vorm van een tijdschriftje. Anoniem! Zelfs sommige goede vrienden die het ontvangen weten niet dat ik erachter zit. Ik kies thema's uit mijn eigen dagelijks leven: geheimen of dilemma's. Eerst maak ik een woordwolk en vanuit daar werk ik het thema uit.

Reacties krijg ik ook, in een postbus. Zelfgeknutselde kaartjes met lieve wensen, of vakantiekaarten. Ik geloof niet dat ik dat stimuleer; er is volgens mij een hang naar. Dat zie je ook aan die kleurboeken voor volwassenen, moestuinieren en Polaroids. Het is heerlijk om direct te zien wat je maakt.

'Ik ben weleens jaloers op m'n vriend, die meubelmaker is. Van die mannenhanden met zwarte nagels. Hij maakt iets tastbaars en kan overal ter wereld werken – desnoods als fietsenmaker op Soerabaja.'

Dit heb ik niet altijd gedaan; na de textielopleiding TMO begon ik in de kledingindrustrie. Tegelijk studeerde ik Mandarijn-Chinees. Na het behalen van de cursus zegde ik mijn baan op om naar China te gaan. Op reis kwam ik erachter dat ik dienstverlenend werk wilde doen in de cultuursector. Door mijn commerciële cv werd ik alleen nergens aangenomen, dus meldde ik me als vrijwilliger bij onder andere 3voor12, Roof Garden Arnhem en de UITboulevard. Daarnaast zette ik, als uit de hand gelopen kampeeridee, Tentstock op. We wilden met vrienden kamperen op de Veluwe, met wat mannen met baarden en gitaren. Het werd een campingfestival met duizend man en een enorme programmering. We hebben het twee jaar georganiseerd – een investering van maanden. Vorig jaar had ik er geen tijd voor, maar het begint weer te kriebelen…

Na Tentstock had ik wél ervaring, en kon ik bij het Openluchtmuseum op de netwerkafdeling aan de slag. Daar werk ik voor de Maand van de Geschiedenis. Ik werk aan de operationele coördinatie en inspireer aangesloten partijen rond hun programmering en organisatiemodel. Ik kan goed vanuit het publiek denken en hoor vaak dat ik goeie vragen stel. Het helpt dat ik zo nieuwsgierig ben.'

placeholder

 

De Maand van de Geschiedenis is het grootste historische evenement van Nederland. Het wordt elk jaar in oktober gehouden, met dit jaar 'geluk' als thema. Organisator is het Nederlands Openluchtmuseum.

Dit artikel heeft betrekking op de volgende regeling(en) van het Fonds voor Cultuurparticipatie website: Talent en festivals, Cultuur maakt iedereen , Erfgoedmanifestaties

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen