dinsdag 18 Juni 2019
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

Keep calm en maak cultuur

8 jongeren presenteren hun advies bij het Fonds voor Cultuurparticipatie

Acht jongeren deden onderzoek naar waarom jongeren minder cultuur maken en wat wij als Fonds daaraan kunnen doen. Na een kennismaking in maart gingen ze onder begeleiding van Kidsmindz aan de slag. Om ons 2 maanden later omver te blazen met hun presentatie. Wat hebben wij ‘grijze dakduiven’, zoals de jongeren ons knipogend noemden, hiervan opgestoken?

Waarom maken jongeren cultuur?
De jongeren zijn behoorlijk actief. Ze hockeyen, turnen, gamen en doen veel met vrienden en familie. Ook cultuur staat in hun agenda. Ze zingen, tekenen en spelen toneel. ‘Veel jongeren hebben niet door dat cultuur maken een uitlaatklep kan zijn. Ze vinden het makkelijker om op de bank te gaan zitten.’ Cultuur beoefenen kan je mentaal sterk maken. Een van de jongeren heeft dit zelf ervaren. ‘Uit ervaring weet ik dat je bij een depressie steeds minder wil gaan doen. Maar ik ben juist door mijn eigen liedjes te gaan schrijven weer actiever geworden’.

Geld is vooral een probleem van de ouders, niet van de jongeren
Ondanks dat deze jongeren behoorlijk actief zijn, zien ze om zich heen dat cultuur maken zeker niet vanzelfsprekend is. Praktische bezwaren, zoals vervoer of contributie, staan in de weg. Maar dat zien de jongeren vooral als een probleem dat bij de ouders aangepakt moet worden. Bijvoorbeeld door informatieavonden te organiseren voor ouders en jongeren waar ze zelf kunnen zien wat er allemaal te doen is. Veel jongeren zijn afhankelijk van hun ouders voor vervoer naar een club of vereniging. En de lessen zijn duur.  Ouders overtuigen is volgens de jongeren geen makkelijke opdracht. ‘Ouders denken toch vooral dat eten en kleren belangrijker zijn.' Maar ze zouden wat vaker naar jongeren moeten luisteren. 'Volwassen mensen zijn wat hardnekkiger, omdat ze denken dat ze een hardere stem hebben.’

Erbij horen en online influencers
Belangrijker nog dan praktische bezwaren is druk om niet ‘anders’ te zijn. Jongeren kijken vooral naar elkaar en de grote online influencers. Erbij horen is de norm. Als je toneelspeelt of zingt word je al snel raar aangekeken. Ze zouden meer voorbeelden willen zien van influencers die ook cultuur maken. En oja, dan ook graag eens een jongen die danst of een meisje dat games ontwerpt. Want stereotypes zijn ook onder jongeren hardnekkig. Dus moedig Dylan, Anna of Enzo aan om ook cultuur te maken en laat dat zien. Via YouTube, Snapchat of Instagram. (Zeker niet op Facebook en Twitter, want dat wij ‘grijze dakduiven’ daar nog zitten wil niet zeggen dat jongeren hier nog te vinden zijn.) Zo wordt het normaler en de drempel voor jongeren om zelf aan de slag te gaan minder hoog.

Zelf creëren en veel keuze
Als jongeren dan eenmaal de stap hebben genomen om cultuur te maken, zorg er dan wel voor dat het aanbod goed is. Dat betekent geen standaard opdrachten en verplicht de docent volgen. Jongeren willen vrije opdrachten en zelf iets kunnen maken. Omdat ze zelf zeggen snel uitgekeken te zijn op dingen is het belangrijk om veel te wisselen en zelf te mogen kiezen. En als er iets te winnen valt zijn ze extra gemotiveerd.

Gespannen? Kom met je plannen
Om ervoor te zorgen dat de ideeën van jongeren echt serieus genomen worden zouden ze zelf subsidie aan moeten kunnen vragen. Met een beetje begeleiding vanuit het fonds en van een volwassene. Jongeren raken zo gemotiveerd en zullen hun vrienden stimuleren om ook mee te doen. Zo gaan steeds meer jongeren cultuur maken.

Nieuw: Cultuurkamp: kies je musical of vrije keuze?
Om het ons nog makkelijker te maken werkten de jongeren één idee concreet voor ons uit: het cultuurkamp. Een week lang cultuur maken, onder begeleiding van bekende Nederlanders. Zelf zouden ze wel een musicalkamp of een vrije keuze kamp willen. En om financiële bezwaren bij de ouders voor te zijn bedachten ze een spaaractie bij supermarkten. Door cultuurzegels te sparen bij je lokale supermarkt krijg je korting op een cultuurkamp in jouw omgeving. Als Fonds kunnen we zelf geen kamp organiseren, maar culturele organisaties die dit samen met jongeren willen oppakken zien we graag bij ons aankloppen!

Top 4 adviezen

  • Jongeren hebben hun ouders nodig om cultuur te kunnen maken. Informeer en inspireer daarom de ouders zodat zij bereid zijn jongeren te halen en brengen en te betalen voor lessen of workshops.
  • Zorg dat cultuur maken cool wordt. Zodat je ook, of juist, als je cultuur maakt erbij hoort.
  • Wil je jongeren bereiken, ben dan waar zij zijn. Werk samen met online influencers, plaats korte advertenties tussen YouTube filmpjes op Snapchat en Instagram.
  • Organiseer je iets voor jongeren maak het dan afwisselend en laat jongeren zelf kiezen wat ze willen doen.

Alle adviezen van de jongeren zijn te lezen in het adviesrapport.

groepsfoto jongeren, begeleiders en medewerkers van het Fonds voor Cultuurparticipatie

Wat gaan we nu doen?

Eén ding gaven de jongeren ons heel duidelijk mee. Jongeren willen gehoord worden. We nemen hun adviezen dus serieus. Natuurlijk gaan we kijken wat we voor jongeren kunnen betekenen via onze subsidieregelingen nu en in de nieuwe beleidsperiode. We willen graag onze inzet voor het voortgezet onderwijs vergroten en daarbij de adviezen van de jongeren meenemen. Het openen van een Instagram account is stap 1 en de verhalen van deze jongeren gaan we delen op ons online magazine. Want wat ze zelf nog niet doorhadden, maar in hun presentatie meer dan duidelijk werd: met hun energie, wijsheid en enthousiasme zijn zij voor ons de grootste influencers. Dus Kim en Buddy move over, want Claire, Fleur, Silke, Mehdi, Anne, Leroy, Thijmen en Diba komen eraan!

placeholder

Traject met Kidsmindz

Kidsmindz geeft jongeren de kans om te groeien door ze te koppelen aan bedrijven en overheden die een ‘uitdaging’ hebben. Hiervoor werken ze vaak samen met scholen. Voor dit traject werden 8 jongeren geselecteerd van de Goudse Waarden en het Coornhert Gymnasium in Gouda. Na een kennismaking bij het Fonds gingen de jongeren onder begeleiding van Kidsmindz aan de slag met hun advies. Ook docenten van de scholen zijn betrokken.

placeholder

Bijdrage voor circusschool Hannes&Co

Kidsmindz besteedt altijd een deel van hun inkomsten aan een goed doel, en vraagt opdrachtgevers een van de doelen die ze steunen te kiezen. Wij hebben gekozen voor Circusschool Hannes&Co. Directeur Anne Kuipers was aanwezig. Al jonglerend, dansend en zwaaiend nam hij ons mee in zijn werk. Met zijn circusschool zorgt hij ervoor dat ook kinderen en jongeren met een beperking mee kunnen doen, zowel in Nederland als in het buitenland.

Circusschool Hannes&Co ontvangt cheque

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen