zondag 21 Oktober 2018
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

10 jaar FCP – Hoe gaat het nu met? Holland Dance Festival

de schaapjesfabriek

We zijn jarig! Dit jaar viert het Fonds voor Cultuurparticipatie zijn 10-jarig bestaan! Een mooie gelegenheid om instellingen die we in die 10 jaar hebben ondersteund op te zoeken en samen terug te blikken, maar ook vooruit te kijken. Hoe gaat het nu met ze? Wat heeft de subsidie van het Fonds hen gebracht? Hoe zien zij de toekomst? Deze maand het mooie verhaal van Holland Dance Festival, de internationale dansorganisatie die we al bijna negen jaar ondersteunen bij hun missie: dans voor iedereen toegankelijk maken. Van amateurs tot senioren en mensen met een beperking.

“Professionals en amateurs aan elkaar koppelen. Hierin hebben wij en het Fonds voor Cultuurparticipatie elkaar in 2009, toen het Fonds werd opgericht, meteen gevonden. Onze projecten worden gesteund met subsidie en de medewerkers denken graag mee over het doorontwikkelen ervan”, vertelt Martine van Dijk, Directeur Cultuureducatie & Participatie bij Holland Dance Festival.

inclusiedans

Van project naar programma
“Als dansorganisatie zijn wij altijd aan het pionieren. Naast het tweejaarlijkse Holland Dance Festival bedenken we nieuwe projecten, starten we pilots en als ze succesvol blijken, bouwen we erop voort. Vaak vraag ik bij het Fonds subsidie aan voor een los project en mondt dat uit in een programma. Een voorbeeld hiervan is Wisselwerk. Een van onze eerste projecten waarin gevorderde amateurs met gerenommeerde professionals werkten. Voor ons een logische stap, omdat we zoveel fantastische dansers invlogen voor het festival en we hen graag breder wilden inzetten. Wisselwerk bleef door de jaren heen zo populair dat we besloten om het aan te scherpen en onder de nieuwe naam Dance Date op te nemen in ons bredere amateurdansprogramma Samenleving in Beweging.”

Denken in mogelijkheden
Vanaf 2017 tot 2020 werkt Holland Dance Festival aan het uitbouwen van dit nieuwe programma, met steun van het Fonds vanuit de regeling Talent en Festivals. “Het is zonde om alleen in losse projecten te denken”, vindt Martine. “Soms hebben mooie projecten even tijd nodig om te groeien, bekendheid te genereren en succesvol te worden. Daarom werken wij graag in meerjarige programmalijnen. Zo kunnen we tussentijds nog bijstellen en invulling geven aan de wensen en verlangens van deelnemers. We houden enquêtes en blijven goed op de hoogte van wat er in het veld speelt. Soms concluderen we dan dat een project niet meer bij onze missie of bij deze tijd past. Het is fijn om hier met medewerkers van het Fonds over te sparren. Zij staan dicht bij het werkveld, weten wat er leeft en denken net als wij in mogelijkheden.”

Inclusiedans op de kaart
DanceAble is een nieuw en belangrijk onderdeel van dit laatste meerjarenplan. Hiermee wil Holland Dance Festival inclusiedans, een dansvorm voor mensen met een beperking, in Nederland stevig op de kaart zetten, drempels verlagen en vooroordelen wegnemen. In de DanceAble-lessen wordt gewerkt vanuit de mogelijkheden van de deelnemers en niet vanuit de beperkingen. Martine: “Ik word echt geraakt door de mooie dingen die ik in de lessen zie gebeuren. Mensen voelen zich vrij, verbonden en gelukkig. Het is een project waar ik heel trots op ben, omdat er op dit gebied voorheen nog bijna niets bestond in Nederland. We hebben er net een grote Europese subsidie mee binnengehaald via Creative Europe, een ondersteuningsprogramma van de Europese Commissie. Met zeven internationale partners gaan we inclusiedans meer bekendheid geven onder de noemer Europe Beyond Access. Ook dit is allemaal weer begonnen bij de projectsubsidie van het Fonds voor Cultuurparticipatie, in 2015.”

Senioren leren hiphop en vogue
Een ander project waar Martine bevlogen over vertelt, is het programma voor senioren: Good [old] Times. “Dit begon in 2015 als serie lessen in voorbereiding op een productie voor het festival. Maar daarna wilden de dansers zo graag verder dat wij besloten om meer lessen te verzorgen. Het is ontzettend leuk dat die zo goed lopen. Inmiddels is er zelfs een les voor gevorderden en een klassieke les bijgekomen. Af en toe experimenteren we met verrassende dingen, zoals zomerlessen hiphop en vogue. Laaiend enthousiast waren de deelnemers hierover. We zijn altijd aan het onderzoeken hoe we projecten kunnen verbeteren en hoe we iets extra’s kunnen toevoegen. Vaste onderdelen van Good [old] Times blijven de producties op het festival en het werken met kwetsbare ouderen in verzorgingstehuizen.”

Kippenvel van kleine dingen
Voor Martine is het vanzelfsprekend dat dans voor iedereen toegankelijk is. “Ik ben zelf dansdocent geweest en weet dat dans altijd dichter bij mensen staat dan ze denken. Schoonheid in dans en genieten van dans heeft niets te maken met perfecte, jonge lichamen. Dansers op leeftijd of met een beperking kunnen hun publiek heel erg raken, ontroeren en vermaken. Activiteitenbegeleiders in verzorgingstehuizen komen soms in tranen naar ons toe: “Zo heb ik mevrouw Janssen in al die jaren nog nooit gezien.” Maar ik zie ook veel kleine mooie dingen op de dansvloer gebeuren waar ik kippenvel van krijg.”

Het doel van Holland Dance Festival voor de komende jaren is dan ook: nog meer mensen van dans laten genieten. “We gaan door met het uitbouwen van onze programma’s en willen zoveel mogelijk mensen de vrijheid, kracht en het plezier van dansen laten ervaren.”

Vorige maand deelden we in deze serie het verhaal van De Rijdende Popschool. Omdat veel muziekscholen op het platteland verdwijnen, rijdt deze muziekschool met professionele bandcoaches wekelijks naar kleine dorpen in Groningen en Drenthe. Volgende maand spreken we Special Arts, een landelijke stichting die zich bezighoudt met alle kunstdisciplines voor en door mensen met een handicap.

Meer weten over de regeling Talent en Festivals?
Of het artikel lezen dat we eerder schreven over DanceAble?

Dit artikel heeft betrekking op de volgende regeling(en) van het Fonds voor Cultuurparticipatie website: Talent en festivals

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen