maandag 22 Oktober 2018
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

10 jaar FCP – Hoe gaat het nu met? De Rijdende Popschool

Rijdende Popschool

We zijn jarig! Dit jaar viert het Fonds voor Cultuurparticipatie zijn 10-jarig bestaan! Een mooie gelegenheid om instellingen die we in die 10 jaar hebben ondersteund op te zoeken en samen terug te blikken, maar ook vooruit te kijken. Hoe gaat het nu met ze? Wat heeft de subsidie van het Fonds hen gebracht? Hoe zien zij de toekomst? Deze maand het inspirerende verhaal van ‘De Rijdende Popschool’ uit Groningen. Omdat veel muziekscholen op het platteland verdwijnen, rijdt deze muziekschool met professionele bandcoaches wekelijks naar kleine dorpen in Groningen en Drenthe. Zij nemen instrumenten mee en leren kinderen samen muziek maken in een bandje.

Het begon in 2011 met één enthousiast dorp, veertien kinderen en drie bandjes. Inmiddels doen ruim vijftien dorpen in Groningen en tien dorpen in Drenthe mee en spelen meer dan driehonderd kinderen samen in tientallen bands. Bijna elke maand krijgt oprichter Niels Steenstra wel een nieuwe aanvraag binnen. “Als klein vrijwilligersproject is De Rijdende Popschool behoorlijk uit de klauwen gelopen. Ik kwam zeven jaar geleden op het idee doordat mijn dochter voor vioolles naar de stad moest. Vanwege de reistijd waren we daar uren zoet mee en bovendien was het parkeren peperduur. Zonde dat het niet dichterbij kon, vond ik.”

Enthousiaste leerlingen in het dorpshuis
Samen met een paar gelijkgestemden besloot Niels een popschool in het dorpshuis van zijn woonplaats Garmerwolde te beginnen. Hij regelde een bandcoach en muzikanten uit het dorp stelden instrumenten en versterkers beschikbaar. Na twaalf lessen konden de bands al een concert geven met drie of vier liedjes, terwijl sommige kinderen voor die tijd nog nooit muziek hadden gemaakt. “Niet alleen de kinderen, maar ook hun ouders waren razend enthousiast. Muziek werd weer onderdeel van hun leven. Op een laagdrempelige manier, want bij De Rijdende Popschool leer je door te doen. Je hoeft niet eerst noten te kunnen lezen en eindeloos te oefenen. Vanuit die laagdrempeligheid ontstond ook het idee om met de popschool naar andere dorpen toe te gaan”, vertelt Niels.

Hij vergelijkt het met voetbal: “Voetbaltrainingen en wedstrijden horen ook bij het wekelijkse ritme en de gemeenschap in een dorp. Ik vind het belangrijk dat muziekles niet als luxe product wordt gezien, maar ik merk dat dat nu wel vaak zo is. Mensen denken dat het bij ‘de stad’ of ‘de elite’ hoort. De Rijdende Popschool is vergelijkbaar met de harmonie of fanfare van vroeger. Het gaat bij ons om het plezier in samen muziek maken, niet om hoe goed je bent. We leren kinderen hoe ze zich met muziek kunnen uiten en dat het niet moeilijk is.”

Steun van de gemeenschap
Zowel verenigingen en scholen als ouders en andere inwoners helpen mee om van De Rijdende Popschool een succes te maken. Ze regelen oefenruimtes, zoeken de publiciteit en vragen subsidie aan. “De steun van de gemeenschap is essentieel”, zegt Niels. “Onze kracht is dat we een rijdende muziekschool zijn en dus overal kunnen komen. Maar het is ook een nadeel dat we in de meeste dorpen niet zelf wonen en dus geen connecties hebben. Daar helpen al die geweldige vrijwilligers ons bij. Inmiddels heb ik één bandcoach kunnen aannemen en huur ik zes zelfstandige coaches in om alle dorpen te kunnen bedienen.”

De afgelopen twee jaar heeft De Rijdende Popschool met subsidie van onder andere het VSBFonds en het Fonds voor Cultuurparticipatie ingezet op uitbreiding met vijftien extra dorpen in Groningen en de verbinding met basisscholen. Niels: “Om muziek in het dagelijks leven van kinderen te integreren is het belangrijk dat ze er ook op school mee in aanraking komen. We geven nu regelmatig één tot vier workshops op scholen, vaak afgesloten met een presentatie voor ouders. Het is heel leuk om te zien hoe blij ze daarvan worden en hoeveel kinderen daarna roepen dat ze door willen.”

Maxima op bezoek bij de Rijdende Popschool

Onzekere toekomst in Groningen
Tijdens deze subsidieperiode werkte de stichting ook hard aan het verduurzamen van alle activiteiten: het belangrijkste doel voor de toekomst. “We willen niet langer afhankelijk zijn van projectsubsidies, want dat maakt ons voortbestaan onzeker. In Drenthe gaat dit hartstikke goed en kunnen we blijven uitbreiden. Daar krijgen we veel steun van instellingen, dorpen, gemeenten en de provincie. We zijn er onderdeel van de popcultuur en daarom voelt het meer als een gezamenlijk project. Maar in Groningen is het, ondanks de subsidies, enthousiaste vrijwilligers en fijne sponsoren als Smurfit Kappa Foundation en Bax Music, helaas lastig om de financiering rond te krijgen. De provincie wil niet bijdragen, omdat in een cultuurnota staat dat cultuureducatie door gemeenten moet worden gefinancierd.”

De bevlogenheid die net in zijn stem doorklonk, heeft plaatsgemaakt voor frustratie. “Het gaat om de laatste tien procent van onze begroting. Die hebben we nodig om het rond te krijgen, maar we worden constant van loket naar loket gestuurd en passen blijkbaar bij geen enkel potje. Het draait bij ons niet alleen om muziekonderwijs, maar ook om het vergroten van de leefbaarheid van dorpen en het bevorderen van de sociale cohesie. Dat lijken ze niet te snappen. De provincie richt zich met haar cultuurbeleid duidelijk op de stad. We voelen ons op het platteland echt in de steek gelaten.”

"De kleine dingen, zoals een stralend gezicht tijdens een repetitie, maken alle inspanningen de moeite waard."
Op het podium!

Op zoek naar een stabiele basis
Of De Rijdende Popschool alle deelnemende dorpen in Groningen kan blijven aandoen, is dus de grote vraag. “We geven het nog niet op en blijven zoeken naar een oplossing. Geld is voor ons nooit een drijfveer geweest, maar je hebt wel een stabiele basis nodig. Ik ben natuurlijk heel dankbaar voor alle steun van de afgelopen jaren. Daarmee zijn we ver gekomen. Zo konden we door de subsidie van het Fonds voor Cultuurparticipatie vanuit het programma Kinderen Maken Muziek in zowel Groningen als Drenthe uitbreiden. Het is alleen lastig om aan de lange termijn te denken als je niet weet of je iedereen volgende maand nog kunt uitbetalen.”

Zijn passie voor de stichting is door de tegenslag niet minder geworden. “Begin deze maand stonden onze leerlingen op een groot podium tijdens festival Muziekparade in Ten Boer. En wow, wat was dat magisch. Net als de optredens tijdens het EchtErik Festival vorig jaar in MartiniPlaza. Een ander hoogtepunt was het bezoek van koningin Máxima. En we zijn onlangs uitgeroepen tot gemeente- en provinciewinnaar in de verkiezing voor Vereniging van het Jaar. Een mooi compliment. Ik ben benieuwd naar de landelijke finale in september. Maar ook de kleine dingen, zoals een stralend gezicht tijdens een repetitie, maken alle inspanningen de moeite waard.”

Vorige maand deelden we in deze serie het verhaal van ‘Trots op je eigen omgeving’. Een project dat dit jaar was genomineerd voor de Gouden C.

Meer weten over de projecten uit Kinderen Maken Muziek?
Of het artikel lezen dat we eerder schreven over De Rijdende Popschool?

Dit artikel heeft betrekking op de volgende regeling(en) van het Fonds voor Cultuurparticipatie website: Kinderen Maken Muziek

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen