maandag 23 Juli 2018
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

ZID Theater: mensen bij elkaar brengen Van de Werelddaken on tour

ZID Theater

Sinds eind 2013 spelen veertig (buurt)acteurs uit verschillende wijken in Amsterdam de voorstelling Van de Werelddaken. De voorstelling is gebaseerd op drie tragedies van Shakespeare maar is bewerkt zodat het bij deze tijd past. ZID onderzoekt via de voorstelling samen met de (buurt)spelers de impact van politiek op het dagelijks leven van bewoners uit Amsterdam West, Nieuw-West, Noord en Zuidoost.

‘Theater is ons middel om mensen bij elkaar te brengen’
placeholder

 

ZID Theaters regisseuse Karolina Spaic stelde een team van theatermakers met ervaring in de community art samen. Zoals Sebo Bakker en Anika Vervloet, jonge, net afgestudeerde makers van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, theatermaker Lilian Vis Dieperink en schrijfster Anne Hogewind. Het team verzamelde tijdens bijeenkomsten en repetities in de wijken verhalen van buurtbewoners en maakte er een multidisciplinaire voorstelling van met muziek, zang, poëzie en videoboodschappen vanuit de hele wereld.

Karolina Spaic: ‘Van de Werelddaken weerspiegelt Nederlanders anno nu. Totaal verschillende mensen, qua achtergrond, geloof, mening en dromen, wonen samen op een kleine oppervlakte. Veel van hen leven in meerdere realiteiten tegelijk; zowel het dagelijkse leven hier, als het leven in het land dat ze hebben verlaten of waar ze naar toe willen trekken, beïnvloedt hen. In deze voorstelling stellen we onszelf de vraag: Wat verbindt ons? En, kunnen we ergens invloed op uit oefenen, behalve in de eigen woonkamer?’

Voor het ZID Theater is het niet moeilijk om mensen te enthousiasmeren. ‘We zijn al tien jaar gevestigd in de Kolenkitbuurt in Amsterdam West en hebben al die jaren heel erg geïnvesteerd in kinderen en volwassenen. Bijvoorbeeld doordat we culturele zondagen organiseren. We werken vaak met projecten op straat zodat we zichtbaar zijn. We gaan bijvoorbeeld op tour door de wijk. Iedereen die langsloopt, kan gewoon meedoen. Omdat we al zo lang in dezelfde wijk zitten, hebben we veel naamsbekendheid. Mensen weten ons te vinden.’

ZID Theater: mensen bij elkaar brengen Van de Werelddaken on tour
Theater is ons middel

‘Met amateurs werken vereist wel een bepaalde aanpak’, zegt Spaic. ‘Je begint super laagdrempelig want mensen zitten er eigenlijk niet op te wachten. Je komt bij groepen die niet willen en daarom moet je jezelf heel erg verplaatsen in de ander.’ Volgens Spaic zijn theaterprojecten van het ZID aantrekkelijk voor amateurs omdat het niet direct over theater gaat. ‘Als je meteen over theater begint, zorg je voor een bepaalde selectie; namelijk mensen die theater al leuk vinden. Maar we willen juist mensen bereiken die afstand hebben tot kunst en cultuur. Ons doel is niet per se om theater te maken. We willen mensen bij elkaar brengen en ze iets met kunst en cultuur laten doen waarbij ze gebruik maken van hun talenten. Theater is ons middel.’

Als voorbeeld noemt Spaic hun project Zoet en Zout, waar ZID een “Appeltje van Oranje” voor kreeg. Dat ging over eten. ‘Eten spreekt tot de verbeelding en het is laagdrempelig. Iedereen herkent zich erin. Het gaat niet over theater maar over samenkomen.’

Inmiddels komen de mensen uit de wijk zelf naar het theater toe, vertelt Spaic. ‘We werken goed samen met maatschappelijke organisaties. Door die organisaties weten we beter wat er in een wijk speelt. We vullen elkaar aan, we bijten elkaar niet.’

ZID streeft altijd naar duurzaamheid. ‘Mensen moeten zich geen project voelen. We gaan actief opzoek naar mensen die het eventueel kunnen overnemen zodat het blijft bestaan.’

Dit artikel heeft betrekking op de volgende regeling(en) van het Fonds voor Cultuurparticipatie website: Kunstparticipatie 2013-2016

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen