vrijdag 20 Juli 2018
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

Urban, say what?

Jong urban talent

Op woensdag 14 oktober liet de Raad van Toezicht van het Fonds zich over het Amsterdamse IJ onderdompelen in de wereld van de urban arts. Tien jaar jonge b-boys, spoken word artiesten en gevestigde talenten lieten bij ´Solid Ground´ zien wat urban kunst voor hen betekent. Een middagje mee met een inspirerend werkbezoek. ‘Ik zie nu met eigen ogen hoe belangrijk het is dat wij dit ondersteunen.´

Wat doet het Fonds eigenlijk met urban arts en waarom? In antwoord op deze vraag van onze eigen Raad van Toezicht (RvT) organiseerden onze collega’s Giovanni Campbell en Marie-Louise Smolenaars een urban-werkbezoek. Op woensdag 14 oktober verzamelden RvT-leden Hetty Hafkamp, Jacco de Boer, Jan Sebel en Fleur Spijker zich vlak over het Amsterdamse IJ, in de prachtige Tolhuistuin. Daar maakten ze kennis met verschillende organisaties uit de urban-regeling van het Fonds.

Manu van Kersbergen opent als gespreksleider de middag en geeft het woord aan Jan Jaap Knol. ‘Wij zijn heel blij dat we hier kunnen zijn en trots op de projecten die we tot dusver hebben kunnen ondersteunen,’ zegt directeur Jan Jaap Knol als hij de gasten welkom heet. ´Vandaag kan ik die trots aan onze Raad van Toezicht laten zien.’ Met de nieuwe beleidsperiode voor de deur 2017-2020 wil Knol bovendien polsen wat de urban-wereld zelf nodig denkt te hebben om zich in de toekomst te blijven ontwikkelen. 

jong urban talent

Urban, say what?
Urban arts is een diffuus begrip en de gastheren van hiphopschool Solid Ground Movement willen allereerst benadrukken dat het vaak meer betekent dan mensen in eerste instantie denken. Bryan Druiventak van Solid: ‘Urban is zo veel meer dan een dansje of een rap of hiphop, het is een lifestyle waarmee heel veel mensen zich identificeren. Het is dans, theater, het is alles.’
De vertegenwoordigers van de overige organisaties knikken instemmend bij deze woorden. Poetry Circle Nowhere, Don’t Hit Mama en Epitome Entertainment herkennen dat er ook anno 2015 nog veel vooroordelen bestaan over wat urban eigenlijk is. ‘Vaak wordt het nog niet gezien als een volwaardige kunststroom maar meer als iets voor het buurthuis,’ zegt een jonge deelnemer.

Urban, moeilijk?
Eén van die vooroordelen wordt gelukkig ter plekke de wereld uitgeholpen. In tegenstelling tot wat sommige mensen misschien denken, betekent urban allerminst dat moeilijke thema’s worden gemeden. In een huiveringwekkend mooie spoken word performance van Poetry Circle Nowhere is de Nederlandse geschiedenis in Indonesië tot poëzie gemaakt. ‘My name is Peter Plantation and I have a plan’. Performend schrijver Sjaan Flikweert draagt de woorden krachtig voor, er is geen ontkomen aan haar indringende boodschap.
‘Bij Poetry Circle voel ik me helemaal thuis en veilig om mijn werk te delen.’ Zegt Sjaan na afloop van de voordracht. ‘In de meeste steden is er wel een plek voor urban dansers of rappers, maar voor mensen die graag schrijven, zoals ik, was er vroeger niets.’ Een paar jaar gelden vond ze Poetry Circle. Geregeld komt ze samen met een groepje andere spoken word artiesten om te schrijven, aan elkaar voor te dragen en samen op te treden. ‘Als Poetry Circle er niet was geweest was ik nooit gaan schrijven.’

Poetry Circle

Net als bij Sjaan heeft ook voor danser en theatermaker Gianni Grot het bestaan van een organisatie die urban-talent herkent en oppakt veel betekend. ‘Ik was altijd al aan het maken, speelde voorstellingen en regelde en financierde altijd alles zelf. Totdat ik Spin-Off ontmoette. Zij hebben me echt begeleid van een ongeleid projectiel naar een next-level artiest.’

De organisaties die deze middag aanwezig zijn begeleiden de jonge talenten zowel artistiek als zakelijk. Gianni: ‘Zo had ik geen idee hoe het werkt om subsidiefondsen aan te vragen. Spin-Off helpt mij dan mijn ideeën in een aanvraag om te zetten.’

urban talent in gesprek

Het is juist deze combinatie van praktische en artistieke begeleiding die de jonge talenten zeggen te missen binnen de meer traditionele kunstvakopleidingen. De zangeres Neda Boin heeft dat zelf kunnen ervaren. Met haar conservatorium achtergrond kwam ze bij Epitome Entertainment terecht. ‘Nadat ik het conservatorium had afgerond dacht ik goed, en wat nu? Nu ken ik mijn vak maar wat kan ik daar nu mee? Bij Epitome is het gelukt om mijn vak ook in de praktijk te brengen. Zo hebben ze me dit jaar begeleid naar de audities van The Voice of Holland!’ (bekijk hier de indrukwekkende auditie van Neda Boin.)

Urban, duwtje nodig?

In aanvulling op de meerjarige regeling Talentontwikkeling heeft het Fonds op dit moment een eenmalig budget dat specifiek bedoeld is voor urban arts talent. Later dit jaar wordt bekend gemaakt welke organisaties via deze eenmalige impuls zullen worden ondersteund. RvT-lid Jacco de Boer geeft openlijk aan dat hij in eerste instantie zijn twijfels had bij deze subsidie.

Want, vraagt hij nu aan de deelnemers van deze middag, moet urban wel echt een duwtje van ons krijgen? ‘Is het geen stroming die al zover geïntegreerd is dat we die aanvragen via de overige regelingen van het Fonds gemakkelijk zouden moeten bereiken?’

‘Of je het nu urban, hiphop diversiteit of multi-kulti noemt, er is nog altijd een kloof met de gevestigde kunststromingen’, vindt Nita Liem van Don’t Hit Mama. Deze dame gaat al vele jaren mee in de urban scene en zoals zij het ervaart kan de kunststroming nog altijd extra steun gebruiken. ‘Dan geven we het nog maar een speciale naam, blijkbaar is dat nodig om het talent vooruit te helpen.’

Tegelijkertijd denkt acteur Kiefer Zwart van DOX ook dat de urban organisaties en artiesten, zoals hij zelf, meer kunnen doen om de kunststroming door te laten stoten. ‘Ik vind het zo jammer als er dan alleen typisch ‘urban-publiek’ in de zaal zit. Dus wij moeten er zelf ook aan werken, bijvoorbeeld door onze marketing breder in te zetten en buiten de vaste urban-kaders te kijken.’

gesprek Urban Say what?

Wat Gianni Grot tot slot nog graag zou zien is dat er ook binnen de urban sector jongeren companies ontstaan. Net zoals wij dat in Nederland al kennen voor klassiek ballet of klassieke muziek. Opleidingsplekken waar kinderen al van jongs af aan met urban-vormen in aanraking komen. ‘Een zaadje planten bij de toekomstige generatie’, noemt Gianni dat. ‘Zodat er een basis is van waaruit wij verder met ze kunnen werken.’

Gianni grot

Als de groep even later binnenloopt bij een repetitie is RvT-lid Hetty Hafkamp weer onder de indruk. ‘Ik vond het een hele inspirerende middag. En mooi om met eigen ogen te zien hoe belangrijk het is dat wij dit ondersteunen. Volgens mij is het van belang dat we dat ook blijven doen.’ Wordt vervolgd.

Dit artikel heeft betrekking op de volgende regeling(en) van het Fonds voor Cultuurparticipatie website: Talentontwikkeling en Manifestaties

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen