vrijdag 20 April 2018
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

Tussen Kunst en Textiel

Textielfestival Leiden textiel kant

Vanuit de hele wereld kwamen de inzendingen voor de wedstrijd van het Leidse Textiel Festival binnen. Twee genomineerden vertellen over hun textielkunstwerk met het thema Water-Land. Een kijkje in de wereld van weven, quilten, borduren en kantklossen. ‘’Wat allemaal al gemaakt is, hoef ik niet nog een keer te maken.’’

Van 13 tot en met 16 mei organiseert STIDOC voor de vijfde maal het Internationale Textiel Festival. Vier dagen lang staat het centrum van Leiden in het teken van Arts & Crafts; op de markt vind je internationale kunstenaars, inspirerende workshops en kun je à la ‘Tussen Kunst en Kitsch’ je textiele schatten gratis laten onderzoeken en taxeren door textielspecialisten. Een onderdeel van dit festival, dat door het Fonds wordt ondersteund, is de textielwedstrijd, waarvoor zowel amateurs als professionals hun werk konden insturen. 

Het Fonds in gesprek met twee wedstrijddeelnemers: 

 

Margreeth Heijs (51)

Voor Margreeth Heijs is textielbewerking een passie. Al jaren verdiept ze zich in naaien en kantklossen en is ze bestuurslid van de Nederlandse Kant Opleiding (NKO). Een stichting die zich inzet voor het bewaren, registreren en doorgeven van de kantklos-techniek. Margreeth: ‘’Het experimenteren en vernieuwen met deze traditionele technieken spreekt me aan. Wat allemaal al gemaakt is, hoef ik niet nog een keer te maken.’’

Wat heeft u gemaakt voor het Textielfestival?
‘’Voor dit werk ‘In Gedachten’ heb ik me laten inspireren door het wedstrijdthema Land-Water. Wat je ziet is een Zeeuws mutsje van kant met daarop de kop van een visser. De visser op zee denkt aan zijn land, zijn vrouw en kinderen. De vrouw die het mutsje draagt heeft haar man op zee in gedachten. Het is een directe interpretatie van het thema maar laat ook ruimte voor de gedachten van de kijker.’’

Het mutsje vond Margreeth op een rommelmarkt: ‘’Ik speur altijd op markten en brocantes naar gebruikt textiel. Gebruikte en beschadigde stoffen vind ik juist prachtig, dan zit de tijd in het materiaal.’’

Als bestuurslid van de NKO ziet deze handwerkster dat het niet gemakkelijk is om nieuwe generaties voor het ambacht te enthousiasmeren: ‘’Het moet nu natuurlijk allemaal snel, dat vind ik soms wel jammer. Mij geeft het juist rust als een project waar je aan werkt een tijdje duurt en je de ruimte neemt om erover na te denken.’’

Hoe houden we een ambacht als kantklossen dan levend?
‘’Als je een ambacht wilt doorgeven moet je het eerst zelf goed beheersen. Als je zelf weet hoe het werkt is er ruimte om je eigen invulling aan de techniek te even. Ik zie om mij heen dat dat loslaten voor mensen moeilijk kan zijn. Dat kan je ondersteunen.’’

 

Corrie van Eijk (71)

Ieder jaar gaat Corrie van Eijk naar Ameland. De foto’s die ze tijdens haar Waddenbezoek maakt dienen als inspiratie voor haar weefwerk.

Wat heeft u gemaakt?
‘’Op ‘Het Wad’ zie je de pier bij Holwerd; het is eb en die dag was het behoorlijk heiig. Dat beeld heb ik omgezet in een damastweefsel van linnen en katoen.’’

Het maken van damast vergt een speciale weeftechniek die niet door veel mensen wordt beheerst. Corrie: ‘’In de loop der jaren, ik weef al bijna 50 jaar (!), heb ik me in damast verdiept. Het is een erg leuke techniek die zich goed leent voor een hedendaagse interpretatie. Omdat je met pixels werkt, vier steken op 1 centimeter, kun je op de computer van je digitale foto’s heel goed ontwerpen voor je weefgetouw maken.’’

Zelf zegt de 71-jarige handwerkster nog lang niet te zijn uitgeleerd. Voor het Textiel Festival staan al verschillende cursussen op de planning. Corrie: ‘’Ik heb me opgegeven voor Bojagi, een soort patchwork op zijn Koreaans, ook volg ik een workshop over een nieuwe weeftechniek, ThreadController2, waarmee je nog veel preciezer kunt werken. Het is altijd leuk om iets nieuws te proberen!’’

 

Blijf op de hoogte van dit project via de Facebookpagina.

 

Dit artikel heeft betrekking op de volgende regeling(en) van het Fonds voor Cultuurparticipatie website: Immaterieel Erfgoed 2013-2016

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen