maandag 23 Juli 2018
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

Tien keer talent

Tien keer talent

Nederland barst van het jong creatief talent. Het Fonds voor Cultuurparticipatie vindt het belangrijk dat excellentie in amateurkunst wordt bevorderd en zichtbaar is. Daarom biedt het Fonds ondersteuning via de regeling Talentontwikkeling. In 10 x talent vertellen creatieve talenten zelf wat dit voor hen betekent.

 Nederland Jeugd Orkest

placeholder

Emma Rhebergen (21) uit Leiden

Hoe ben je begonnen? ‘Niet dat ik het me kan herinneren maar uit de verhalen weet ik dat ik op tweeënhalf jarige leeftijd mijn neef altviool zag spelen. Blijkbaar was ik daar zo van onder de indruk dat ik sindsdien altijd met mijn boeken deed alsof ik viool aan het spelen was. Het jammere was wel dat ik pas tweeënhalf jaar later echt op les mocht. Uiteindelijk ben ik toegelaten op het conservatorium Den Haag en twee jaar geleden ben ik via een auditie in het NJO terecht gekomen.’

Waar wil je naartoe? Wat is je droom?
‘Ik wil in ieder geval zoveel mogelijk spelen, kamermuziek of bijvoorbeeld op projectbasis in een orkest. Daarnaast lijkt het me leuk om jong talent te coachen en om die reden haal ik ook mijn lesbevoegdheid. De afwisselende combinatie van zelf musiceren en coachen lijkt me ideaal. Dan verveelt het nooit. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat dit bij een vaste orkestbaan op een gegeven moment wel gebeurt. Dat je misschien na het zoveelste optreden denkt: ik heb geen zin meer in het stuk.’

DOX

placeholder

Harun Balci (21) uit Winterswijk

Hoe ben je begonnen?
‘Toen ik klein was, gooide ik al een deken over me heen om mijn broertje en zusje bang te maken. Het echte acteren leerde ik later bij een amateurgezelschap toen ik bijna twaalf was. Ik mocht toen kiezen of ik bij de kinderen of bij de jongeren wilde maar vond het zo leuk dat ik het allebei koos. Door de scheiding van mijn ouders en de overstap naar de middelbare school werd ik stil en verlegen. Behalve op de toneelvereniging. Daar voelde ik me veilig en vrij.’

Waar wil je naartoe? Wat is je droom?
‘Ik wil vooral spelen. Momenteel volg ik een mbo-opleiding Theater/Artiest in Den Bosch. Daarnaast speel ik bij DOX voor mijn plezier, het ontwikkelen van mijn theatrale vaardigheden en het uitbreiden van mijn netwerk. Volgend jaar begin ik aan de toneelschool in Utrecht en als ik afgestudeerd ben, wil ik blijven spelen tot ik tachtig ben. Een eigen toneelgroep zou tof zijn en verder wil ik misschien naar Turkije want daar kom ik oorspronkelijk vandaan. Ik ben heel benieuwd hoe het toneelklimaat daar is en of ik daar mijn steentje aan kan bijdragen.’

Popsport

placeholder

Jasper Pardijs (22) uit Almere Haven

Hoe ben je begonnen?
‘Via vrienden op school kwam ik met hip hop in aanraking; ik was zeventien toen ik zelf begon te rappen. Dat ging me goed af en vervolgens ben ik bij Popsport terecht gekomen. Ik heb zowel het regionale als het landelijke traject doorlopen. Bij dit laatste traject word je gekoppeld aan iemand uit je vakgebied. Bij mij was dat Typhoon, een rapper die ik bewonder. Hij heeft mij vooral leren reflecteren en loslaten van andermans verwachtingen als aanvulling maar hij nam me bijvoorbeeld ook ter inspiratie mee naar een concert van Jay Z. Van hem heb ik geleerd dat ik dicht bij mezelf moet blijven en goed moet nadenken over wat ik wil vertellen.’

Waar wil je naartoe? Wat is je droom?
‘Op 13 juni komt Het beloofde land, mijn tweede cd, uit en dan hoop ik dat ik veel kan optreden en dat mijn muziek mensen inspireert. Mijn grootste droom is dat ik kan leven van mijn muziek. Dat hoeft niet met allerlei toeters en bellen, ik hoef niet stinkend rijk als Jay Z te worden. Als ik de huur van een appartementje kan betalen, ben ik tevreden.’

Kunstbende

placeholder

Leroy van Halen (19) uit Arnhem

Hoe ben je begonnen?
‘Dat ik in de mode terecht ben gekomen, is eigenlijk toeval want ik wilde liever de politiek in; discussiëren ligt mij goed. Toen ik in 2012 op school iets met textiel moest doen, ontdekte ik dat je ook via mode een statement kunt maken. Je kunt letterlijk uitdragen wie je bent en waar je voor staat. Ik heb toen een collectie van tien ontwerpen gemaakt waarin homocontroverse centraal staat. Op school kreeg ik daar een prijs voor en zo ben ik bij de Kunstbende terecht gekomen. Die heb ik gewonnen en inmiddels zit ik op de Artez academy in Arnhem.’

Waar wil je naartoe? Wat is je droom?
‘Ik ben veel bezig met de actualiteit, wil een verhaal vertellen, een statement maken en vind het heel interessant dat ik mijn creativiteit en mondigheid kan combineren binnen deze kunstvorm. Ik heb het voorrecht dat ik straks mijn carrière kan beginnen in een dynamische tijd in de kunstwereld en hoop met mijn afstuderen een nieuwe vormentaal te ontwikkelen. Met mijn collectie wil ik laten zien wie ik ben en waar ik voor sta. Ik ga in ieder geval niet de nieuwe Chanel worden, nee.’

Vocaal Talent Nederland

placeholder

Noëmi Schermann (14) uit Amersfoort

Hoe ben je begonnen?
‘Mijn ouders zeggen dat ik eerder zong dan dat ik praatte. Als mijn moeder mij van school haalde zat ik luidkeels zingend achterop de fiets. Toen ik zeven was, deed ik auditie voor VTN. Ik kwam terecht in de Jong Talentklas. Nu zeven jaar later zit ik in het Nationaal Kinderkoor. Het mooie aan het koor is dat je samen moet werken om het goed te laten klinken en dat je op bijzondere plekken komt. Ik heb bijvoorbeeld al een paar keer in het Concertgebouw in Amsterdam gestaan.’

Waar wil je naartoe? Wat is je droom?
‘Naast zingen speel ik piano. Een tijdje geleden heb ik een stuk voor het koor gecomponeerd op een tekst van de Zwitserse schrijver Hermann Hesse. Ik ben daar ongeveer een jaar in de vakanties mee bezig geweest en nu voeren we het uit. In de toekomst zou ik graag meer componeren en ik hoop dat ik over een paar jaar naar het conservatorium kan, richting piano. Ondanks dat ik zingen heel graag doe, gaat piano op dit moment voor, met zang kan ik altijd nog iets.’

Epitome Entertainment

placeholder

Maxime Philips (21) uit Rotterdam

Hoe ben je begonnen?
‘Toen ik tien jaar was, ben ik op theaterschool gegaan. Daar kregen we ook zanglessen die ik eigenlijk meteen al veel leuker vond dan de andere lessen. Zo ben ik begonnen. In het begin zong ik vooral Woodstockmuziek zoals Janis Joplin. Later ben ik op de popacademie in Rotterdam in een rockband gerold, maar dat vond ik eigenlijk niet bij mijn stem passen. Via een klasgenootje kwam ik terecht bij een jamsessie van Epitome Entertainment. Uiteindelijk heb ik daar auditie gedaan voor een uitwisselingsproject, ik werd geselecteerd en mocht naar Atlanta om te werken met hitproducer Needlz. Nu maak ik popsongs beïnvloed door R&B en soul. De meeste liedjes schrijf ik zelf, ze gaan over de dingen die ik meemaak. Het klinkt een beetje corny maar ik hoop dat ik met mijn muziek mensen kan raken, kan ontroeren.’

Waar wil je naartoe? Wat is je droom?
‘Ik kom net terug uit Amerika, daar heb ik meerdere nummers opgenomen voor mijn cd die ik wil uitbrengen. Ik hoop dit via een label te doen want het allerliefst zou ik willen rondkomen van mijn muziek.’

JeugdOrkest Nederland

placeholder

Laura Lunansky (19) uit Utrecht

Hoe ben je begonnen?
‘Dat ik op zesjarige leeftijd voor viool koos, was niet vanzelfsprekend; mijn moeder is gitarist en mijn vader heeft traverso gestudeerd. Ik weet niet waarom ik het precies wilde maar het blijkt nu een goede keus. Viool is een van de lastigste instrumenten om te bespelen, je kunt werkelijk verdrinken in de details. Dat vind ik mooi. Daarbij is het een vertellend instrument met een breed repertoire dat nooit verveelt. Op mijn vijftiende ben ik als violist aangenomen bij het orkest, na een jaar vroeg de dirigent of ik auditie wou doen voor concertmeester. Een leerzame en verantwoordelijke taak binnen het orkest.’

Waar wil je naartoe? Wat is je droom?
‘Dit is mijn laatste jaar als concertmeester bij het JON, maar omdat ik afgelopen april de JONprijs tijdens het Prinses Christina Concours heb gewonnen, keer ik volgend seizoen terug als solist. Ik vind het belangrijk dat ik alle posities binnen het orkest ken, zodat ik me na mijn afstuderen veelzijdig kan opstellen. Het liefst in een kamerorkest, de ideale combinatie tussen het samenspel binnen een orkest en de ruimte om muzikale keuzes te kunnen maken als solist. Of dat gaat lukken, weet ik niet.’

Solid Ground Movement

placeholder

Momo Samwel (17) uit Amsterdam

Hoe ben je begonnen?
‘Drie jaar geleden woonde ik nog in Suriname en daar danste ik al veel hiphop op de theaterschool. Alida – de oprichtster van hiphopschool Solid Ground Movement in Amsterdam – kwam toen een keer een basisles aan ons geven. Dat vond ik heel leuk dus toen we naar Amsterdam verhuisden, heb ik me meteen ingeschreven bij Solid. Hier ben ik als danser continu in ontwikkeling want het aanbod is zeer divers. De ene keer doe ik popping, dan weer breakdance en soms een beetje modern. Momenteel dans ik mee in de voorstelling Tasmanian Devil en soms geef ik demo’s op festivalletjes en evenementen.’

Waar wil je naartoe? Wat is je droom?
‘Hoewel ik het dansen erg leuk vind, ligt mijn hart bij acteren dus het liefst zou ik theateractrice willen worden. Na mijn eindexamen wil ik dan ook auditie doen voor de toneelschool. Amsterdam of Maastricht, daar ben ik nog niet uit. Het ligt er natuurlijk ook aan of en waar ik aangenomen word. Het grote voordeel van Amsterdam is dat ik wel bij Solid kan blijven. Wie weet kan ik het ooit combineren.’

Het Ricciotti Ensemble

placeholder

Laura Krale (25) uit Amsterdam

Hoe ben je begonnen?
‘Op achtjarige leeftijd zag ik de fanfare door de straat lopen. Dat vond ik zo indrukwekkend, daar wilde ik ook bij. Ik begon op de bugel, simpelweg omdat er niks anders was. Later, ik was toen zeventien, ben ik overgestapt op trompet en met dat instrument ben ik vervolgens toegelaten op het conservatorium in Amsterdam. Toen ik na mijn afstuderen bezig was met de Opleiding Docent Muziek ben ik bij het Ricciotti Ensemble terecht gekomen. Hier speel ik nu twee jaar.’

Waar wil je naartoe? Wat is je droom?
‘Met Ricciotti spelen we op bijzondere plekken waar normaal geen orkest komt zoals in asielzoekerscentra, gevangenissen en ziekenhuizen. Vaak spelen we in kleine ruimtes dichtbij het publiek zodat je gemakkelijk interactie hebt. Je ziet gelijk of de muziek iets met de mensen doet. Dat contact vind ik mooi want dat is juist de reden waarom ik zo graag speel. Ook in mijn werk als trompettist naast Ricciotti zou ik me meer met interactie bezig willen houden. Ik ben nog lang niet uitgeleerd bij het ensemble en daarom blijf ik graag nog een hele tijd bij het symfonieorkest spelen.’

Don't Hit Mama

placeholder

Dheeraj Ghisaidoobe (23) uit Rotterdam

Hoe ben je begonnen?
‘Mijn oma zei altijd: ‘je moet doen waar je je goed bij voelt’. Toen zij drie jaar geleden overleed, hoorde ik muziek in mijn oren en begon ik te dansen. Vanuit mijn cultuur heb ik het niet meegekregen om op dansles te gaan dus de moves leerde ik via YouTube en op straat bij danscrew The legion of variated entertainers. Mijn trainer zei dat ik auditie moest doen bij danstheater Don’t Hit Mama. Daar moesten we een choreografie bedenken. Ik besloot mijn gevoel te volgen en bedacht ter plekke een choreo over het overlijden van mijn oma. Dat heeft gewerkt. Nu dans ik mee in de voorstelling In my pocket.’

Waar wil je naartoe? Wat is je droom?
‘In september begin ik aan een studie bedrijfskunde. In mijn droom ben ik een businessman met vette shows. Dan vlieg ik de hele wereld over, naar Dubai voor zaken, naar Japan voor een voorstelling. Ik zou mensen willen inspireren om hun droom te volgen. Ikzelf heb zware astma, vroeger leek het onmogelijk om een gymles vol te houden maar omdat ik nu zoveel train is mijn longcapaciteit gegroeid. Op twee pufjes kan ik een hele voorstelling meedansen. Ik wil maar zeggen dat alles mogelijk is als je erin gelooft.’

Dit artikel heeft betrekking op de volgende regeling(en) van het Fonds voor Cultuurparticipatie website: Talentontwikkeling en Manifestaties

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen