woensdag 18 Oktober 2017
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

Roosje Hindelopen: Als wij ermee stoppen, is het weg.

Titus schildert

De zwierige motieven en het aloude kleurenpalet van ambachtelijk meubelmakersbedrijf Roosje Hindeloopen zijn wereldwijd beroemd. Het familiebedrijf wordt gerund door twee broers uit de vierde generatie Stallmann: Titus schildert en is zakelijk leider, Johan is meubelmaker.

Titus: 'Er zat totaal geen druk achter om in de zaak te komen, integendeel! Ik was HEAO gaan doen en werkte na mijn diensttijd bij een horecagroothandel. Mijn vader vond het aanvankelijk jammer dat ik toch de zaak in wilde. Maar er ging net een medewerker weg, dus ik kon onder aan de ladder beginnen met het schilderwerk. Dat is nu 24 jaar geleden. Al heel snel stond ik ook in de winkel en deed ik de boekhouding. Een belangrijke drijfveer destijds was dat ik in Hindeloopen wilde blijven wonen.'

Titus schildert

Johan: 'Ik stond als klein kind al achter de draaibank, na schooltijd was ik bij opa in de werkplaats. Ik maakte mijn eigen zwaarden, schilden of katapulten en ging daarmee het riet in. Zoals ik nu mijn dochter van acht stimuleer dingen zelf te maken. Later ging ik naar de ambachtsschool. Maar een bed maken kon ik allang, inclusief draaipoten. Ik wilde naar de kunstacademie, maar omdat ik dyslectisch ben was schrijven lastig. Ik zou het nu nog wel willen, al was het maar voor het papiertje.'

'Wat mijn ogen zien, kan ik maken.'

Titus: 'Onze familie is echt bewaker van de lokale cultuur – die staat sinds 2013 op de Nationale Inventaris van het Immaterieel Erfgoed in Nederland, en valt onder de hoede van Unesco. Mijn vader zit al 53 jaar bij de lokale volksdansgroep die de Hindelooper cultuur uitdraagt, inclusief klederdracht. En mijn moeder was daar 45 jaar lang accordeonist. Ook de Hindelooper taal, anders dan Fries, wordt binnen onze familie nog gesproken.

Waar anderen halffabrikaten beschilderen, zijn wij de enigen die de Hindelooper meubels nog maken zoals vroeger. Het is in de loop der jaren voor mij een roeping geworden om dit te behouden, het hele proces van boomstam tot eindproduct. Om het werk van mijn voorouders voort te zetten, maar ook de cultuur van onze stad.'

'Een dominee doet zijn werk ook niet vanwege het maandsalaris.'

Oud en nieuw
In samenwerking met ontwerpster Christien Meindertsma is er in 2011 een design-collectie voor Thomas Eyck tot stand gekomen. We moesten wel wennen aan het idee te vernieuwen, maar het eindresultaat was mooi en kreeg veel media-aandacht. Alleen ging veel krediet naar de ontwerpster. Terwijl het ambachtelijke proces en de vakkennis van het Hindelooper cultuurgoed natuurlijk net zo goed onmisbare onderdelen waren van het project. Creativiteit hebben wij zelf ook wel in huis. Het is een leerschool geweest. We gaan wel door met vernieuwing – naast de traditionele producten – maar dan in eigen beheer. In 2018 presenteren we ónze versie van eigentijdse Hindelooper meubels.'

Johan: 'Er waren wel dingen in die collectie waar ik moeite mee had. Zij ontwerpt in mijn ogen vooral kunstobjecten; zelf ben ik meer van de gebruiksvoorwerpen.

'Als het materiaal bij de houthandel me niet bevalt, ga ik naar een andere houthandel. Eventueel haal ik het zelf uit het bos.'

Mijn tafels gaan veertig jaar mee. Maar soms wil een klant zulke ranke pootjes onder een stoel, dat je er niet meer op kunt zitten. Dan is het een kunstvoorwerp – ook prima. Als je het maar goed afspreekt.'

Titus: 'De kinderstoeltjes die we voor de prinsesjes hebben gemaakt, werden onlangs nog tentoongesteld in het Paleis op de Dam. Dat zijn voor ons de kersen op de taart. We koesteren onze band met het koninklijk huis. Ik heb nog brieven van Wilhelmina. Dan denk ik: dit is uniek! Het behouden van het Hindelooper erfgoed, daarvoor doe ik dit.'

Dit artikel heeft betrekking op de volgende regeling(en) van het Fonds voor Cultuurparticipatie website: Cultuur maakt iedereen

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen