vrijdag 20 Juli 2018
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

Nerds zijn de nieuwe hipsters

jongeren aan de slag tijdens Night of the Nerds

‘Ontzettend dapper van het Fonds voor Cultuurparticipatie dat ze bijdragen aan onze events,’ begint Schmitz. ‘Het fonds laat met deze subsidie zien dat het dwars door de traditionele kolommen durft te denken en bij de e-cultuur betrokken wil zijn.’ De adviescommissie had milde kritiek op de beknoptheid van het projectplan, maar dat is volgens Schmitz niet meer dan logisch. ‘Zowel thema als doelgroep zitten in de voorhoede van de gebeurtenissen. Dan is het moeilijk om ver vooraf precies te omschrijven hoe een event eruit gaat zien. Wij zijn nu vijf jaar bezig met FutureBites, maar het voelt nog steeds als pionieren. En dat moet zo blijven.’

Geuzennaam
Vijf jaar geleden namen drie partijen - waaronder ArtMark, het bureau van Maurice Schmitz - het initiatief tot oprichting van Stichting FutureBites. ‘We zagen dat jongeren ons links en rechts inhaalden op het grensgebied van cultuur en technologie. De onderwijs- en kunstinstituten zijn vaak zo traditioneel georganiseerd, dat ze die groep weinig te bieden hebben.’
FutureBites is die leemte gaan vullen met events die gericht zijn op jonge nerds. De stichting gebruikt het woord als geuzennaam. ‘Het zijn de nieuwe hipsters,’ meent Schmitz. ‘Degenen die goed zijn in programmeren en gaming, dat zijn toch de coole jongens en meisjes van de klas? Het leuke van die groep is dat ze bezig zijn met morgen en overmorgen. Ze hebben geen boodschap aan de conventies.’

Landelijk
Ten behoeve van technische creatievelingen en creatieve techneuten organiseert FutureBites events als Nerds on Stage en Night of the Nerds. De eerste jaren in het Amsterdamse Nemo, vervolgens in het Klokgebouw in Eindhoven en 2 december aanstaande voor de derde keer op rij in de Stadsschouwburg te Rotterdam. Daarmee heeft de “beweging” een landelijk karakter.
Het afgelopen jaar zaten bezochten 3500 jeugdigen de Night of the Nerds in het Klokgebouw. ‘Het was één grote playground,’ aldus Schmitz, ‘met vijftig eilanden waar je iets kon doen, maken of ondergaan. Of het nou op het gebied van gaming of gadgets was, of the internet of things, e-music of smart textiles. Jongeren gingen direct zelf aan de slag of raakten in gesprek met de veelal jonge bouwers en ontwikkelaars. We kregen ze na afloop de tent niet uit. ’

Content
Om de events financieel en inhoudelijk rond te krijgen, werkt FutureBites samen met het bedrijfsleven en het onderwijs. Technische universiteiten en kunstacademies leveren content voor het programma. Ook vanuit de ministeries is er interesse, aldus Schmitz. ‘Als we ons als Nederland ergens in kunnen manifesteren, dan is het wel in het buiten de gebaande paden omgaan met technologie. Dat zien ze in Den Haag donders goed.’
De stichting werkt daarnaast samen met bedrijven als ASML en VDL. Vanzelfsprekend zijn dergelijke innovatieve ondernemingen geïnteresseerd in de doelgroep van FutureBites. Hun ideale werknemer heeft zowel technische en creatieve kwaliteiten. Maar FutureBites is nadrukkelijk geen kweekvijver, aldus Schmitz. ‘Die rol is voor het onderwijs. Ons doel is enthousiasmeren en mensen op allerlei niveau inspireren om de grenzen te slechten tussen creatie en technologie. We streven een verbreding na van de ideeën over kunst- en vrijetijdsbeoefening. Over wat je kan scheppen. Dat kan heel creatief programmeren zijn, maar ook bijvoorbeeld gaming ten behoeve van musea.’

placeholder

 

Maurice Schmitz is met zijn bedrijf ArtMARK al vijftien jaar landelijk actief in de driehoek jongeren – onderwijs – de kunsten. Naast partner in de Stichting FutureBites en de verantwoordelijkheid hierbinnen voor alle educatie- en wervingsactiviteiten, is ArtMARK ook educatief partner van Buma Music Academy. Sinds september is ArtMARK verantwoordelijk voor het Aloysius Muziek Programma (AMP). Dit ambitieuze project van de Aloysiusstichting heeft als doelstelling muziek terug te brengen in het curriculum van het (voortgezet) speciaal onderwijs. Schmitz is tevens directeur/bestuurder van Stichting Popsport; het landelijke coachingprogramma voor jong muziektalent.

De Stichting FutureBites ontving subsidie als zogenoemd beeldbepalend project. Dit zijn projecten die op landelijke schaal opereren, grote publieke belangstelling trekken, onderscheidend zijn in nationaal opzicht en bijdragen aan de zichtbaarheid van actieve cultuurparticipatie in de vrije tijd.  Tot 15 januari 2016 kunnen organisaties weer een aanvraag doen voor een beeldbepalend project.

 

 

Dit artikel heeft betrekking op de volgende regeling(en) van het Fonds voor Cultuurparticipatie website: Kunstparticipatie 2013-2016

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen