woensdag 18 Oktober 2017
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

Muzikale wereldstad Kerkrade

Samuel Aguirre

De Colombiaanse hoboïst Samuel Aguirre (1993) studeert hobo aan het Conservatorium Maastricht en volgt daar ook de opleiding tot harmonie- en fanfaredirigent. Hij is eerste hoboïst en jeugdorkestdirigent in de Harmonie Ste. Cécile Eijsden – de regerend wereldkampioen harmonie. Daarnaast geeft hij les aan de muziekschool in Kerkrade. Samuel kreeg de kans van zijn leven en greep die met beide handen aan.

'Muziek heeft nooit een rol gespeeld in mijn leven; muziek is altijd, zolang ik me kan herinneren, mijn hele leven gewéést. Het was de reden dat ik verder ging kijken dan de anderen in mijn kleine woonplaats – wat niet altijd gemakkelijk was. Ik wilde muziek maken van de beste componisten, samen met de beste musici ter wereld, dus móest ik beter worden.

Uitnodiging
Ik kreeg een beurs om muziek te studeren aan de Universiteit van Medellín. In het kader van het project Muziekscholennetwerk van Medellín had de gemeente 26 muziekscholen opgericht in de arme stadswijken. Doel was om jonge mensen muziek te laten maken, in plaats van zich in te laten met bendes, drugs en geweld. Er hoorde ook een groot blaasorkest bij, waarin jonge muzikanten zoals ik vanuit de hele stad elk weekend bij elkaar kwamen om muziek te maken. Toen we vijf jaar samen waren, werden we uitgenodigd om naar Kerkrade te komen en mee te doen aan het WMC Young Generation project 2013 van het Wereld Muziek Concours Kerkrade. Een maand lang speelde ik met fantastische muzikanten uit China, Spanje en Nederland. Eenmaal terug in Colombia wist ik dat ik hoe dan ook naar Europa terug moest zien te komen.

 

“Vóór WMC droomde ik veel. Na WMC begon ik mijn dromen uit te laten komen.”

Tijdens mijn verblijf had ik een gezin ontmoet – ik noem het mijn Nederlandse familie. Toen ik alweer even terug was in Colombia, boden ze mij aan bij hen in Kerkrade te komen wonen. Ik kreeg bovendien een beurs voor het Conservatorium Maastricht. WMC was voor mij dus de deur naar een nieuw begin.

Delen
Ik kreeg de kans met fantastische orkesten en dirigenten samen te werken. De kennis die ik zo opdeed wilde ik delen met mijn collega's in Colombia – ook om hen te bedanken. Vorig jaar heb ik masterclasses gegeven aan hobostudenten in Medellín en een week lang het jeugdblaasorkest gedirigeerd. Ik kon delen wat ik had geleerd: muzikaal, maar ook wat betreft mentaliteit, houding, discipline... Ik hoop dat in de toekomst vaker te kunnen doen. Ik ben ervan overtuigd dat ik voor iemand daar kan betekenen wat anderen voor mij hebben betekend.'

Waarom juist hier?
Artistiek leider Harrie Reumkens vertelt waarom juist dit festival zo kon groeien. 'De mijnindustrie is wereldwijd onverbrekelijk verbonden met blaasmuziek, en rond 1950, toen het festival ontstond, was de Oostelijke Mijnstreek één van de rijkste geïndustrialiseerde regio’s van Nederland. De impact van het festival zit hem vooral in repertoireontwikkeling, de kwaliteit van dirigenten en muzikanten, het podium dat WMC biedt om nieuwe ontwikkelingen uit te testen en de internationale verbanden. Kerkrade bracht de Limburgse en Nederlandse blaasmuziek in contact met andere topregio’s op dit gebied in de wereld.' Precies de redenen waarom het Fonds voor Cultuurparticipatie het festival steunt.

'De ontwikkeling van en aansluiting bij jong talent heeft al jaren prioriteit,' zegt Reumkens. 'Na diverse dirigenten-, compositie- en ensemblewedstrijden en een muziekscholenfestival startte WMC in 2013 het Young Generation Project, een uitwisselings- en talentontwikkelingsproject. Inmiddels vragen de Zuid-Amerikanen WMC hulp bij het ontwikkelen van een goed origineel repertoire. En de hoofdambtenaar van het Thaise ministerie van cultuur zei ooit: “In Bangkok weet iederéén wat Kerkrade is!” Nagenoeg alle grote middelbare scholen uit Bangkok zijn met hun band namelijk weleens in Kerkrade geweest in de afgelopen dertig jaar.'

placeholder

Het Fonds voor Cultuurparticipatie ondersteunde in 2013-'16 zes amateurkunstfestivals, waaronder het vierjaarlijkse Wereld Muziek Concours Kerkrade, voor amateurblaasorkesten en blaasmuziekdirigenten. Ook de komende vier jaar ondersteunen we WMC.

Dit artikel heeft betrekking op de volgende regeling(en) van het Fonds voor Cultuurparticipatie website: Cultuur maakt iedereen

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen