maandag 11 December 2017
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

Mohamed Yusuf Boss wint Gouden C 2016

Mohamed met jury

Elk jaar reikt het Fonds voor Cultuurparticipatie de Gouden C uit: de prijs voor een door ons ondersteund project dat je Mee Moet Maken. Op 1 juli werd Mohamed Yusuf Boss/Urban House Groningen door een combinatie van vakjury en publiek uitgeroepen tot winnaar van de Gouden C 2016. Wat betekent zo'n prijs voor de winnaar?

Noord-Nederlands urban talent heeft bij Urban House Groningen (UHG) een eigen een plek om te creëren, elkaar te ontmoeten en uit te dagen; en ook publiek kennis met hen te laten maken. Mohamed Yusuf Boss, kortweg Mo, is al jaren verbonden aan UHG. Eerst als danser en sinds 2012 als choreograaf/docent. In 2016 volgde hij met de Urban Arts Talent-regeling van het Fonds het UHG-talenttraject.

Een jaar lang onderzocht hij hoe hij zijn gedachten het beste kon omzetten in een kunstvorm. Niet alleen zijn ontwikkeling als maker stond centraal, maar ook zijn twee producties uit dat jaar: Shan, een danssolo vanuit het perspectief van zijn moeder, die met vijf kinderen uit Somalië vluchtte en Saddex, een groepsproductie over verbinding. Het traject bleek een creatieve snelkookpan waar de hele Noord-Nederlandse urban scene van profiteert. En dat zag de jury van de Gouden C.

En de genomineerden zijn...
Mo: 'Toen ik hoorde dat we genomineerd waren, dacht ik eerst: dan hebben we dus ook de kans om te winnen. Maar toen ik ging uitzoeken wie de andere genomineerden waren en zag wat een goeie competitie we hadden, verwachtte ik dat het wel spannend zou worden. Want bij die projecten waren meer deelnemers betrokken, en dat weegt natuurlijk mee. Het eerste wat ik deed toen we gewonnen hadden, was Ingeborg appen.'

Hij bedoelt Ingeborg Struyk, directeur van UHG. Ingeborg: 'De criteria voor de prijs zijn impact, innovatie en inspiratie. Ik was vooral heel blij dat de jury de impact van het traject doorslaggevend vond – dat dát gezien is. Omdat dat ons doel is: we mogen dan een kleine organisatie zijn, daarmee bereiken we veel.' lees het juryrapport

Mo krijgt prijs

Each one teach one
'Voor ons was de invulling van het traject ook even een zoektocht. Maar het sloot precies aan bij hoe wij werken: wij geven geen les, wij faciliteren. Je wordt hier altijd gecoacht door iemand van het niveau boven jou, en die leert daar zelf ook van. Onze docenten zijn ook deelnemers.'

'We wilden onze maker helpen zich te professionaliseren. Dan kom je echt next level.'

Mo: 'Als autodidact ben ik altijd op zoek naar invloeden uit mijn omgeving. Ik heb veel gehad aan die 'each one teach one-methode'. Je deelt wat je weet met elkaar en hoeft niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden. Zo bouw je iets op.'

Mo met prijs

Ingeborg: 'De opzet van het traject was dat je met één coach werkte. Maar wij hebben voor Mo de ruimte gevraagd om meer mensen te benaderen. Je komt er pas onderweg achter wie en wat je nodig hebt. En doordat hij juist zo goed mensen kan enthousiasmeren, heeft hij veel gekregen.'

Mo: 'Als ik het traject niet had gevolgd had ik misschien nog wel twee jaar gewacht met aankloppen bij de mensen met wie ik nu heb gewerkt. En voor Saddex heb ik naast dans ook bewust geëxperimenteerd met licht, muziek, visuals, tekst en spel. Ik wilde zoveel mogelijk vormen uitproberen. Mijn doelen waren door het traject gekaderd, dat was fijn.'

'Die tijdsdruk werkte wel lekker.'

Ingeborg: 'Met dit traject konden we het verschil maken. We hadden een relatief groot budget te besteden aan de ontwikkeling van één iemand plus zijn omgeving. Daardoor konden we de diepte in en dat betekende resultaat in het kwadraat.'

Het effect van de Gouden C
Mo: 'Ik hoop dat de Gouden C staaft wat de impact van ons project is, ook voor mensen met wie je niet direct contact hebt. Mensen die er niet bij waren en de producties niet hebben gezien.

En het betekent erkenning. Ook voor mezelf, trouwens. Ik was altijd bezig met de uitvoering, de performance-kant. Niet met het verhaal erachter: mijn gedachten over de wereld en over mezelf. Ik heb lang getwijfeld of ik wel maker ben. Door het traject ben ik mijn gedachten serieus gaan nemen en nu gebruik in mijn visie veel bewuster in m'n werk. Dat heeft ook effect op de mensen in mijn omgeving, zoals de mensen met wie ik werk. Ik ben er nu helemaal van overtuigd dat ik moet maken.'

Ingeborg: 'Het traject hadden we al, maar nu weten veel meer mensen het. Door zo'n pr-boost weten nieuwe mensen je te vinden. Bovendien denk ik dat het waardering oplevert, zowel in ons netwerk als bij subsidiegevers. In die zin heb je er absoluut wat aan. Zeker de urban arts krijgen nog niet altijd erkenning. Voor de buitenwereld is de Gouden C letterlijk en figuurlijk een stempeltje dat je ertoe doet.

'Wij zijn geen blazers, maar misschien moeten we soms iets minder bescheiden zijn.'

Hopelijk is er nu meer inzicht in onze manier van werken en het resultaat daarvan. Als je buiten de Randstad zit, ben je nu eenmaal minder zichtbaar. Maar we hebben zeker landelijke urgentie: wij brengen talenten uit de drie Noordelijke provincies op niveau. Om door te kunnen gaan waar ze maar willen.'

Wat nu?
Het talenttraject liep in december af. De maanden daarna was Mohamed bezig met afronden, een portfolio maken, etc. Mogen we ons al op iets nieuws verheugen?

Mo: 'Mijn volgende stap is om bij Station Noord – een samenwerkingsverband voor talentontwikkeling van tien Noordelijke culturele instellingen – mezelf verder te ontwikkelen in conceptueel werken. Daarvoor ga ik onder anderen samenwerken met de huisdramaturg van het Noord Nederlands Toneel. En met het Noord Nederlands Orkest ga ik de combinatie van dans en live muziek onderzoeken. Vervolgens wil ik een nieuw concept maken. James Baldwin is nu een grote inspiratiebron voor me. Verder ben ik ook nog bij UHG begonnen met Create your own stage. En ik werk toe naar het UHG-event Urban Sources. Genoeg te doen, dus!'

Dit artikel heeft betrekking op de volgende regeling(en) van het Fonds voor Cultuurparticipatie website: Urban arts talent

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen