zondag 22 Juli 2018
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

Krisztina de Châtel stopt energie in amateurs

Dansers in Infinite en Masse

In het project Infinite En Masse studeren amateurs uit zeven steden een aangepaste choreografie van Krisztina de Châtel in. Op drie zaterdagen worden dertien minuten dans aangeleerd, mét stukjes eigen improvisatie. Dit wordt uitgevoerd op het toneel voorafgaand aan de voorstelling Waltz & Infinite.

Voor De Châtel is het werken met niet-professionele dansers niet nieuw. Op dansacademies werkte zij met studenten en sinds een jaar of tien heeft zij ervaring met totale dansleken: vuilnismannen, brandweerlieden, stratenmakers. Ook met psychiatrische patiënten maakte zij een compleet nieuwe choreografie. Het idee voor dit project werd een paar jaar geleden geboren, toen De Châtel in Utrecht een workshop gaf met materiaal uit een bestaande choreografie.

Zelf delen choreograferen
Precies dat, het samen toewerken naar een uitvoering in het theater, was voor deelneemsters Lieke en Frédérique een van de belangrijkste redenen zich aan te melden. Voor volwassen amateurs zijn de mogelijkheden daartoe vaak dun gezaaid; de kosten passen vaak niet op de begroting van een 'gewone' dansschool. Voor Lieke Kools (25, promovenda Economie in Leiden) speelde ook mee dat zij in Infinite En Masse ook de gelegenheid zou krijgen zelf delen te choreograferen. ‘Het is leuk samen te werken met mensen die echt graag iets willen maken. Dat deed ik vroeger al, met mijn hiphopteam.’ Ook het dansen met een partner is iets wat in gewone lessen nauwelijks gebeurt. ‘En het is natuurlijk leuk om te zien hoe professionals werken.

Werken met niet-professionele dansers
Dat 'hoe' is volgens Judith Eeftink (20) hetgeen waarmee de workshop zich onderscheidt van doordeweekse lessen op een willekeurige dansschool. De Châtel heeft er geen moeite mee haar choreografie over te brengen op niet-professionele dansers. Choreografe, repetitor Ellen en Anna Sara, die af en toe als een soort dance captain de workshoppers aanvoert, zijn goed op elkaar ingespeeld. Judith volgt een opleiding tot dansdocent en zal in de toekomst zelf manieren moeten vinden om haar lessen boeiend te maken. ‘In een gewone dansles ligt de nadruk vooral op de bewegingen zelf, de techniek. Hier gaat het ook over intentie, de bedoeling van de beweging. Het is echt een andere ervaring.’ Voor Judith betekent de workshop ook in aanraking komen met een stuk geschiedenis – zij kende Krisztina de Châtel vooral van het vak danshistorie en de films die daarbij werden vertoond. In het theater had ze de choreografieën nooit gezien. ‘Ik vind het heel bijzonder nu zelf te kunnen beleven hoe die bewegingstaal voelt. Dat is het: een beleving.’

Werken met niet-professionele dansers
Dat 'hoe' is volgens Judith Eeftink (20) hetgeen waarmee de workshop zich onderscheidt van doordeweekse lessen op een willekeurige dansschool. De Châtel heeft er geen moeite mee haar choreografie over te brengen op niet-professionele dansers. Choreografe, repetitor Ellen en Anna Sara, die af en toe als een soort dance captain de workshoppers aanvoert, zijn goed op elkaar ingespeeld. Judith volgt een opleiding tot dansdocent en zal in de toekomst zelf manieren moeten vinden om haar lessen boeiend te maken. ‘In een gewone dansles ligt de nadruk vooral op de bewegingen zelf, de techniek. Hier gaat het ook over intentie, de bedoeling van de beweging. Het is echt een andere ervaring.’ Voor Judith betekent de workshop ook in aanraking komen met een stuk geschiedenis – zij kende Krisztina de Châtel vooral van het vak danshistorie en de films die daarbij werden vertoond. In het theater had ze de choreografieën nooit gezien. ‘Ik vind het heel bijzonder nu zelf te kunnen beleven hoe die bewegingstaal voelt. Dat is het: een beleving.’

placeholder

 

Meer dan dertig jaar lang heeft Krisztina de Châtel artistiek leiding gegeven aan haar eigen gezelschap Dansgroep Krisztina de Châtel. Met Itzik Galili startte ze in januari 2009 Dansgroep Amsterdam, een nieuw stadsgezelschap voor moderne dans. Het stopzetten van de subsidie van Dansgroep Amsterdam per 1 januari 2013 betekent geenzins het einde van de creatieve carrière van Krisztina de Châtel. Onder de naam De Châtel Sur Place gaat ze door met het maken van bijzondere voorstellingen op locatie.

Ondersteuning door Fonds voor Cultuurparticipatie
Programmacoördinator Willemijn in ’t Veld: ‘Het Fonds Cultuurparticipatie wil vernieuwing in de amateurkunstbeoefening stimuleren en dit plan geeft een mooie impuls aan de amateurdans. In artistieke zin, maar ook bijvoorbeeld omdat er in dit project ruimte is voor improvisatie, wat mij een interessante ervaring voor amateurs lijkt, best spannend. Amateurs krijgen niet vaak de gelegenheid werk van dit niveau in te studeren en het valt te waarderen dat iemand als Krisztina aandacht heeft voor amateurdansers. We hopen met dat soort projecten een sterkere aansluiting tot stand komt tussen amateurdansscholen en hedendaagse dans. Belangrijke pluspunten voor ons zijn het landelijke bereik, en dat het niet alleen studiowerk is, maar ook in de theaters te zien zal zijn. Actieve dansbeoefening is voor het fonds natuurlijk het belangrijkste, maar dat is wel een mooi extraatje.’

Waltz & Infinite van Krisztina de Châtel reist tot en met 17 december door het land, met in de 'workshopsteden' vooraf een optreden van de dansamateurs in Infinite En Masse. Speeldata: www.kdechatel.com

Het hele verhaal is te lezen in het oktobernummer van Dans Magazine.

Dit artikel heeft betrekking op de volgende regeling(en) van het Fonds voor Cultuurparticipatie website: Kunstparticipatie 2013-2016

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen