maandag 22 Januari 2018
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

Hindelooper Schilderkunst

Hindelooper Schilderkunst

Hindeloopen is wereldwijd beroemd om haar eeuwenlange traditie van het beschilderen van houten meubelen en gebruiksvoorwerpen. Tot op de dag van vandaag wordt het Hindelooper schilderwerk vervaardigd in vier ateliers in Hindeloopen. Om deze eeuwenlange traditie levend te houden wil Stichting Behoud van Immaterieel Erfgoed het vakmanschap actief overdragen op een nieuwe generatie schilders. Daarnaast wil men door middel van productvernieuwing beter aan te sluiten bij de huidige wensen van de consument.

Subsidie

€ 16.725

Jaar

2013

 

Dit is een project uit de Regeling Erfgoedparticipatie van het Fonds.
 
Hindeloopen is wereldwijd beroemd om haar eeuwenlange traditie van het beschilderen van houten meubelen en gebruiksvoorwerpen. Tot op de dag van vandaag wordt het Hindelooper schilderwerk vervaardigd in vier ateliers in Hindeloopen. Om deze eeuwenlange traditie levend te houden wil Stichting Behoud van Immaterieel Erfgoed het vakmanschap actief overdragen op een nieuwe generatie schilders. Daarnaast wil men door middel van productvernieuwing beter aan te sluiten bij de huidige wensen van de consument.  
 
Om een nieuwe generatie schilders te werven wil de stichting cursussen ontwikkelen in alle leeftijdscategorieën; van ouderen tot basisschoolleerlingen. Bij deze laatste groep is het de bedoeling jongere generaties te enthousiasmeren voor het ambacht. Ter ondersteuning van de cursussen wordt een instructiefilm en een handboek ontwikkeld. Hierin wordt op educatieve wijze ingegaan op de kennis en kunde van het schilderwerk. De lessen vinden plaats in de schildersateliers en worden gegeven door de ambachtslieden in samenwerking met een groep vrijwilligers. Om meer hedendaagse producten van het schilderwerk te voorzien en zo de markt te vergroten wil men nieuwe verfsoorten ontwikkelen die ook geschikt zijn voor op textiel, aardewerk of kunststof. Daarnaast ontwerpen vormgevers nieuwe, meer trendy motieven die aansluiten bij de traditionele vormgeving. Tot slot zoeken marketingdeskundigen in samenwerking met de designers naar mogelijkheden om de producten bij de nieuwe generatie bekend te maken en goede verkoopkanalen te realiseren. Zo wordt onder andere een website ontwikkeld, waarop de producten te koop worden aangeboden.  
 
Het Fonds voor Cultuurparticipatie ondersteunt dit initiatief omdat de stichting met dit project het immaterieel erfgoed in Hindeloopen overdraagt op een nieuwe generatie en het ambacht zodoende borgt. Bovendien heeft het project een duurzame werking door beroepsmatige schilders af te leveren. Dit maakt het in de ogen van het Fonds tot een voorbeeld voor andere stichtingen die op zoek zijn naar versterking van actieve erfgoedparticipatie.
 

www.immaterieelerfgoedhindeloopen.nl

Dit artikel heeft betrekking op de volgende regeling(en) van het Fonds voor Cultuurparticipatie website: Immaterieel Erfgoed 2013-2016

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen