donderdag 19 April 2018
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

Fonds in het Wild: Stefanie bij VMBO project van KunstenHuis

Revius Wijk jaar 3

De medewerkers van het Fonds zijn niet altijd te vinden op het kantoor in Utrecht. Soms tref je er ook één in het wild. Bij een voorstelling, tentoonstelling of presentatie van één van de projecten die het Fonds ondersteunt bijvoorbeeld. In deze rubriek delen de collega’s hun belevenissen. Vandaag: Stefanie Weijsters, programma-adviseur bij het Fonds. 

Waar ben je geweest?
Woensdag 11 mei ging ik met Irene Jongbloets, oprichter van Theaterschool Masquerade wat nu onderdeel is van KunstenHuis De Bilt, op bezoek bij twee van hun projecten in het vmbo.

Uit welke subsidieregeling van het Fonds komt dit project?
Cultuureducatie in het vmbo

Wat heb je gezien of gedaan?
Eerst nam Irene me mee naar VMBO Vakcollege Maarsbergen, een school gelegen midden in de bossen, naast een internaat waar ook een aantal leerlingen van de school woont. Hier bezocht ik WORK IT, een project waarmee leerlingen zich via theatertechnieken ontwikkelen in persoonlijke, sociale en vooral communicatieve vaardigheden die ze heel praktisch in kunnen zetten. Op die manier draagt cultuureducatie op de school bij aan de zogenoemde 21ste eeuwse vaardigheden en loopbaanontwikkeling. Ik mocht een sessie van twee kunstvakdocenten met een, mag ik wel zeggen, uitdagende groep techniekleerlingen meemaken. Spelenderwijs gingen ze stap voor stap aan de slag met levensechte situaties, waar de leerlingen ditzelfde jaar nog veel profijt van gaan hebben. Zo helpen de theaterlessen de leerlingen zich bewust te worden van hun houding en zichzelf te introduceren tijdens hun eerste stagedag. Uit evaluaties van de leerlingen blijkt dat ze er al mooie nieuwe inzichten door hebben opgedaan. De eersteklassers van deze school werken bovendien toe naar een eindpresentatie, waarin het artistieke proces en resultaat de boventoon voeren. Naar dat onderdeel kijkt Lonneke Hartgers, de coördinator van dit project in de school, nog het meeste uit. Als techniekdocent met een beeldende achtergrond zet zij zich graag in voor meer kunst en cultuur in de school.

Hierna reden we door naar Doorn, naar vmbo-school Schoonoord. In verschillende lokalen waren brugklassers al druk aan het dansen, zingen, muziek en theater spelen. In een intensieve snelkookpan van drie dagen zetten alle eerstejaars de paradevoorstelling King Arthur neer. Met z’n allen - zo’n 100 leerlingen - dansen en zingen zij voor de bezoekers, vooral hun eigen ouders, die vervolgens in groepen langs verschillende kleine presentaties door de hele school wandelen. Henk Rouwendaal, de beeldend docent en initiator/trekker van dit project op de school, toonde ons de prachtige decorstukken en rekwisieten die zijn leerlingen gemaakt hebben. En naast het maken van een voorstelling gebeurt er nog veel meer op de school, waaronder het project Verleidingen voor de derdeklassers en een kunstzinnige talentklas. Alle culturele activiteiten zijn uitgebreid en in samenhang met elkaar beschreven in het werkplan van de school. Trots mag Henk zeker zijn dat hij dit in goede samenwerking met Irene en haar team heeft opgebouwd.

Wat maakte dit project voor jou tot een echt cultuur participatie project?
Hoe divers de beide scholen ook zijn, in profiel, omgeving, onderwijs en leerlingen, je merkt dat Theaterschool Masquerade al gedurende vele jaren geïnvesteerd heeft in deze scholen en ze onderling een stevige vertrouwensrelatie hebben opgebouwd. De subsidie geeft echt een extra impuls aan wat ze al doen, waarmee ze wat ze al deden konden uitbreiden maar vooral ook naar een hoger niveau hebben getild.

Ook de externe vakdocenten op Schoonoord gaven me aan hoe waardevol ze het vinden om eens de tijd te hebben en te reflecteren op wat ze allemaal doen in de school, hierin kennis met elkaar uit te wisselen en meer samenhang te creëren tussen de verschillende activiteiten. In plaats van het geven van losse workshops, waar vakdocenten toch tamelijk ad hoc voor de school ingevlogen worden, is dit project helemaal samen bedacht en ontwikkeld. Net zo belangrijk als het creëren van draagvlak onder de docenten en directie van de school, is ook de betrokkenheid en het gevoel van eigenaarschap van de vakdocenten die met de leerlingen werken. Ik zie hen ook als ambassadeurs van de cultuureducatie in het vmbo; als zij begrijpen wat de waarde is van wat ze doen, in die school en voor die leerling, dan moeten ze daar anderen vast ook van kunnen overtuigen.

De participatie zit hem wat mij betreft dus niet alleen in de leerling die actief aan de slag gaat. Ook de betrokkenheid vanuit de verschillende partijen – zowel cultuur als onderwijs – en daarin de co-creatie zie ik als ultieme participatie. Allemaal met hetzelfde doel: de ontwikkeling van die leerling.

Wat was je favoriete moment?
Die waren er veel. Natuurlijk geniet ik er erg van om de leerlingen en hun begeleiders aan het werk te zien. Hard werken is het voor deze begeleiders wel, maar als dit werk je ligt zullen de leerlingen ook veel teruggeven.

Daarnaast werd ik ook geraakt door de grote betrokkenheid en het enthousiasme van Henk. Volgend jaar gaat hij met pensioen, maar hij blijft zich gelukkig nog wel een tijdje inzetten voor de cultuureducatie in de school. Intussen leidt hij een andere, jongere docent op als zijn protégé. Een leraar als Henk wens je elke school toe!

Kunnen wij nog gaan kijken of meedoen?
Zelf gaan kijken kan niet, maar je kan wel zien hoe het King arthur project gegaan is in dit leuke filmpje:

Dit artikel heeft betrekking op de volgende regeling(en) van het Fonds voor Cultuurparticipatie website: Cultuureducatie vmbo en praktijkonderwijs

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen