vrijdag 20 April 2018
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

Fonds in het wild: Stefanie bezoekt SuperSymphonics

SuperSymphonics

De medewerkers van het Fonds zijn niet altijd te vinden op het kantoor in Utrecht. Soms tref je er ook één in het wild. Bij een voorstelling of presentatie van één van de projecten die het Fonds ondersteunt bijvoorbeeld. In deze rubriek delen de collega’s hun belevenissen. Vandaag: Stefanie Weijsters, programma adviseur bij het Fonds.

Waar ben je geweest?
Donderdag 18 juni ben ik op bezoek geweest bij de tweede presentatie van SuperSymphonics op Open schoolgemeenschap Bijlmer in Amsterdam. SuperSymphonics is het orkestproject voor het vmbo van Muziekcentrum Zuidoost en wordt door het Fonds ondersteund in de subsidieregeling Cultuureducatie in het VMBO

Wat heb je gezien of gedaan?
Een theaterzaal in een school in Amsterdam Zuidoost stampvol met 175 stuiterende eersteklas vmbo-leerlingen, die na 10 lessen voor het eerst samen een orkest vormden en voor hun ouders een concert gaven. Van cello tot dwarsfluit en van trombone tot percussie, en zelfs een koor. Vijf nummers werden er gespeeld, waaronder de bij het orkest populaire Super Samba, het populaire nummer ‘Happy’ van Pharrel en een klassiek stuk van Beethoven.

Verrassend vond ik hoe ze zich na het loslaten van de eerste zenuwenkreten concentreerden op wat komen ging. Dirigent Wouter Hakhoff wist zowel het orkest als het publiek op een serieuze maar tegelijkertijd humoristische wijze aan te spreken en betrekken bij het concert. De codes van een concertbezoek werden benoemd en op bepaalde momenten net zo snel weer overboord gezet. 175 scholieren die Beethoven spelen, een wereldpremière noemde Hakhoff het!

SuperSymphonics

Wat maakte dit project voor jou tot een echt cultuur participatie project?
Sommige jongeren die van huis uit niet met muziek opgegroeid zijn, komen hier voor de eerste keer in aanraking met een muziekinstrument en het gezamenlijk spelen in een orkest onder leiding van een dirigent. Voor anderen is dit project een extra stimulans en steuntje in de rug om binnen en buiten de school verder te gaan met muziek maken, bijvoorbeeld in het buitenschoolse leerorkest. Bovenal zie je dat de jongeren iets nieuws ontdekken aan zichzelf en elkaar, wat ze zelfbewuster maakt en ook de dynamiek in de groep doet veranderen. Allemaal mooie opbrengsten voor zowel de leerlingen zelf als het team van Het Leerorkest en de school, beide zeer betrokken bij dit project.

Wat was je favoriete moment?
Als na een oorverdovend kabaal waarbij de zenuwen in het rond vliegen na een teken van de dirigent iedereen stil is en zich concentreert op het gezamenlijke optreden. Daar hebben de scholieren in de afgelopen tien lessen en in deelrepetities samen met hun eigen docenten, vakdocenten van het Leerokest en de dirigent naartoe gewerkt. En het resultaat mocht er wezen!

Kunnen wij nog gaan kijken of meedoen?
Muziekcentrum Zuidoost heeft ook voor de komende twee schooljaren subsidie ontvangen in het kader van onze regeling Cultuureducatie in het VMBO voor de vervolgstap en doorontwikkeling van het SuperSymphonics project. Er komen dus zeker nog meer optredens aan! 

Bekijk het filmpje over een eerder SuperSymphonics concert in januari. 

Dit artikel heeft betrekking op de volgende regeling(en) van het Fonds voor Cultuurparticipatie website: Cultuureducatie vmbo en praktijkonderwijs

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen