maandag 23 Juli 2018
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

Een verloren slag is nog geen verloren oorlog: Do's and don'ts door en voor zzp'ers

Een verloren slag is nog geen verloren oorlog Do's and don'ts door en voor zzp'ers

Met de talloze ontwikkelingen en veranderingen in de culturele sector wordt er veel gevraagd van zzp’ers die werkzaam zijn in deze sector. Zijn het vooral bedreigingen of bieden nieuwe ontwikkelingen juist kansen? Het Fonds vroeg een aantal zzp’ers hoe zij ermee omgaan en informeerde naar hun do’s & don’ts.

Ceciel, tekstschrijver
Do’s:
Ik zorg dat ik altijd in beweging blijf. Als er geen klussen zijn, investeer ik in eigen werk en doe ik acquisitie. Doorzetten is voor mij het sleutelwoord, ook als het even wat minder gaat.
Neem af en toe opdrachten aan die buiten je interesse liggen: ze brengen wel geld in het laadje.

Don’ts:
Doe nooit concessies waar je niet achter staat.
Geef niet zomaar werk uit handen. Voor je het weet gaat een ander ermee aan de haal.

Doe nooit concessies waar je niet achter staat

Eefje, kunstenares
Do’s:
Stap op mensen en bedrijven af, denk niet dat iets te hoog gegrepen is maar ga ervoor.
Wees uiteraard wel secuur in je aanpak, zet bijvoorbeeld een voorstel goed doordacht neer en weet met wie je te maken hebt.

Don’t:
Een verloren slag is nog geen verloren oorlog dus laat je niet uit het veld slaan bij een teleurstelling.

Martijn, filmmaker
Do’s;
Belangrijk is om je kosten laag te houden, zowel zakelijk als privé, zeker tijdens de eerste paar jaar.
Ga daarnaast op zoek naar dat wat jou uniek maakt, laat mensen weten dat je er bent en probeer op te vallen.
Maak ook gebruik van het feit dat je klein bent, reageer snel en vraag niet direct de hoofdprijs.
Ow, en bouw een netwerk van andere freelancers om je heen op zodat je samen grotere klussen aankunt.

Dont’s:
Ga geen grote financiële risico’s en/of leningen aan voordat je zeker bent van je eigen zaak. Veel startende zzp’ers houden het niet lang uit of komen er snel achter toch liever een vaste baan te hebben en zitten dan met een probleem.

Alet Klarenbeek, Mogelijk maker: concept, strategie, project, communicatie
Do:
Ik zoek altijd verbinding met andere sectoren om projecten mogelijk te maken.

Don’t:
Soebatten over een uurprijs:
Ik ken inmiddels mijn waarde en anderen erkennen die ook. Ik ben een snelle denker en doener, heb een uitstekend netwerk en maak beloftes waar. Daar hangt een prijskaartje aan en daarover valt nauwelijks te onderhandelen.

Onderscheid je met een visie op wat je doet en zorg vooral voor exposure van de kwaliteit van je werk.

Thijs Oud, Muziekdocent, dirigent, arrangeur
Do’s:
Zoek de plaatsen waar de vraag naar je diensten aansluit bij je aanbod.
In de cultuureducatie: onderscheid je met een visie op wat je doet en zorg vooral voor exposure van de kwaliteit van je werk.

Don’t:
Afwachten tot een organisatie, school of klant je opzoekt. Je zult zelf actief moeten laten zien dat je beschikbaar bent en gemotiveerd bent.

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen