maandag 11 December 2017
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

De sprankeling in mijn ogen

Thuis Ontheemd

Ze maakt muziek, theater, beeld en meer. Wat betekent cultuur maken voor autonoom kunstenares Rajae El Mouhandiz?

'Op mijn vierde begon ik met ballet, vanaf les één was ik heel fanatiek. En op m'n achtste ging ik hoorn spelen. De ontdekking wat ik kon doen met mijn lichaam, met taal en met een instrument was bijna als een religieuze beleving. Van zwart-wit veranderde mijn leven in kleur. Toen ik zestien was begon ik op het conservatorium en vanaf mijn twintigste vaar ik m'n eigen koers.

Muziek heeft mijn leven gered. Waarom dat is, vertel ik ook in mijn nieuwste voorstelling: Thuis, Ontheemd, gemaakt in samenwerking met Laaktheater en Urban Myth. Opgroeiend als immigrant in Amsterdam West moest ik koorddansen tussen de Nederlandse en de Marokkaans-Algerijnse cultuur. Ik heb nooit willen kiezen. Muziek was de enige plek waar ik mezelf kon zijn, doordat muziek culturen kan verenigen. Het is m'n zuurstof, de sprankeling in mijn ogen.

Als fluïde kunstenaar overschrijd ik de grenzen van disciplines, net als in mijn identiteit. Naast kunstenaar ben ik content creator en soms zet ik een journalistieke bril op, om mijn werk met de actualiteit te verbinden. Per verhaal kijk ik welke vorm nodig is. Mijn vooronderzoek voor Thuis, Ontheemd werd uiteindelijk een foto-expositie in Laak en daarna in Volkskrant Online en De Balie. De voorstelling zelf is muziektheater. Veel mensen verwachten dat ik altijd onderwerpen kies als immigratie, vrouwen of Islam, maar ook daarin ga ik soms ineens een heel andere kant op.

Foto's Sander Stoepker 

 

Voor Thuis, Ontheemd voelde ik dat ik bij het Laaktheater moest zijn, terwijl iedereen zei: waarom kies je een wijktheater? Waarom niet weer Theater Zuidplein, net als bij de Hijabi Monologen NL? Maar ik zette door. Ik ging voor research langs bij mensen uit Nederland, Polen, Suriname, het Caribisch gebied, Turkije, Soedan, Mexico, Marokko – overal vandaan – met de vragen: Wat betekent thuis voor je? En neem me mee naar een herinnering aan wanneer jij je ontheemd voelde. Toen ik in het Haagse Vadercentrum kwam, een mannenemancipatiecentrum, vroeg iemand: “Wie ben jij zelf? Wie is je vader?” Ik vertelde dat ik zonder vader ben opgegroeid. Eén man, meneer Hilali, werd daar zo emotioneel van, die bleef aandringen: “Ga hem zoeken.” Ik kon dat niet negeren. Een week later kreeg ik als uit het niets een e-mail: je vader zoekt je, hij ligt op sterven. Ik heb mijn vader vlak daarna voor het eerst ontmoet, dat was heel mooi. Zes weken later stierf hij. Toen kreeg ik een kaart van vijftig vaders uit Laak: we denken aan je. En bij de première van het stuk in het Laaktheater, op mijn verjaardag, was er taart en zongen ze voor me. Het is een blijvende band geworden. Cultuur maken verenigt.

Met de nieuwe makersregeling van Fonds Podiumkunsten kan ik de komende twee jaar mijn Dutch Maghreb signature verder ontwikkelen, inclusief een verdiepingstraject en presentaties in Marokko en de VS.'

Zie ook: http://www.volkskrant.nl/kijkverder

placeholder

Thuis, Ontheemd speelt op zaterdag 22 april in Podium Mozaïek. Je kunt nog kaarten bestellen. 

Dit artikel heeft betrekking op de volgende regeling(en) van het Fonds voor Cultuurparticipatie website: Cultuur maakt iedereen

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen