dinsdag 23 Januari 2018
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

De Rijdende Popschool in Groningen

De Rijdende Popschool in Groningen van Kinderen Maken Muziek

De Rijdende Popschool is een Kinderen Maken Muziek project in de provincie Groningen waarbij kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar vanaf de eerste dag in een bandje spelen in hun eigen dorp. Een professionele bandcoach rijdt elke week met alle instrumenten en apparatuur naar hen toe. De kinderen hoeven geen instrument te kunnen spelen of te huren. Ze leren het in de band. De bandjes spelen popmuziek die ze zelf uitzoeken. Regelmatig zijn er optredens in het dorp. In de provincie Groningen komt De Rijdende Popschool inmiddels in 12 dorpen en dat aantal breidt maandelijks uit. Ook in Drenthe worden nu concrete afspraken gemaakt met dorpen. Het doel – zoveel mogelijk kinderen samen muziek laten maken – is behaald.

Waarom een rijdende popschool?
In de dorpen in de provincie Groningen was het niet mogelijk voor kinderen om muziekles te krijgen. De kinderen moesten naar een stad voor muziekles. Daarom is in 2011 De Rijdende Popschool opgericht. Deze muziekschool komt elke week naar de kinderen toe.

Belangrijkste opbrengsten: muzieklessen, levendigheid, werkgelegenheid
• In 12 kleine dorpen in de provincie Groningen maken ruim 200 kinderen samen popmuziek in een bandje.
• Olievlekwerking: steeds meer dorpen doen mee, ook uit Drenthe.
• Kinderen hebben plezier in muziek maken. Sommige kinderen ontdekken dat ze talent hebben.
• De dorpsbewoners zijn actief en enthousiast: ze hebben instrumenten gedoneerd, zorgen zelf voor een oefenlocatie en voor publiciteit.
• Er zijn regelmatig optredens in de dorpen.
• Vijf jonge afgestudeerde muziekdocenten hebben werk als bandcoach. Ze zijn een rolmodel voor de kinderen.
• De Rijdende Popschool heeft tientallen stagiaires en vrijwilligers.

Kinderen Maken Muziek bij de Rijdende Popschool

Drie succesfactoren
1. De Rijdende Popschool wordt bottom-up georganiseerd: het wordt alleen opgezet als een dorp het zelf wil.
2. Popmuziek sluit nauw aan bij de belevingswereld van de kinderen. De kinderen voelen meteen het succes van het spelen van de liedjes.
3. De muziekschool komt naar de kinderen toe. Ouders hoeven hun kinderen niet te brengen.

Projectleider Niels Steenstra: “Dit is anders dan een gewone muziekschool.”

“Drie jaar terug kwam ik in Garmerwolde wonen. Ik ontdekte al snel dat er niets aan muziekeducatie werd gedaan in kleine dorpen. Mijn dochter speelt viool en moest naar de stad voor haar lessen. Zo kwam ik op het idee. Ik ben samen met een aantal anderen een project gestart waarbij kinderen zich konden aanmelden om samen in een bandje te spelen. Wat bedoeld was als een eenmalig project bleek zo’n succes dat alle kinderen door wilde gaan. En daarom zijn we doorgegaan. Popschool Garmerwolde bestaat nu drie jaar later nog steeds! De Rijdende Popschool is leuker dan een gewone muziekschool. Je speelt na een uur al ‘We will rock you’.”

Drie kinderen over de popschool

Joris (8): “Ik zat op gitaarles maar dat vond ik niet leuk. Ik moest superveel oefenen. Daardoor kon ik niet buitenspelen. Nu zit ik op de popschool. Als de popschool er niet was, zou ik geen muziek meer maken.”

Ot (8): “We gaan optreden met ‘Ik neem je mee’ en ‘Mannenhart’. Dat is spannend. Als je zenuwachtig bent, ga je beter je best doen.”

Stijn (8): “Ik leer heel veel. Bijvoorbeeld wat een G is. Het is leuk om samen in een bandje te spelen. Als je alleen les hebt, ben je ook maar alleen.”

 

Meer weten over de projecten uit Kinderen Maken Muziek

Lees ook de artikelen over de projecten Samen Muziek Maken en Spelenderwijs

Koningin Maxima bezoekt Rijdende Popschool

Dit artikel heeft betrekking op de volgende regeling(en) van het Fonds voor Cultuurparticipatie website: Kinderen Maken Muziek

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen