vrijdag 20 Juli 2018
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

Citaten uit het onderwijs

Dalton Westerschool Wildervank zingt

Het onderwijs spreekt. We vroegen de scholen die als Vroege Starter begonnen zijn met de Impuls muziekonderwijs iets te zeggen over het belang van muziek op school. Lees hier de resultaten, vervat in 13 aansprekende quotes. 

placeholder

 

Berg en Beek
Sint Anthonis, Noord-Brabant
Leerkracht Alice van Bergen: ‘De Impuls muziekonderwijs was een kans die we móésten grijpen. Niet alleen om alle kinderen in aanraking te laten komen met muziek – muziek was lang een ondergeschoven kindje – maar ook om ervoor te zorgen dat er straks enthousiaste en zelfverzekerde leerkrachten voor de klas staan die steengoede muzieklessen geven.’

placeholder

 

De Poolster
Nieuw Roden, Drenthe
Directeur Jan Timmer: ‘Op school gaat het vaak over leeropbrengsten en resultaten. Muziek gaat vooral om het plezier dat je met elkaar beleeft. Het zorgt voor een goede sfeer en brengt leven in de brouwerij. Daarom vinden wij het zonde als de aandacht voor muziek verslapt. Ik kijk uit naar een hoop gezang en plezier als ik door de gangen loop.’

placeholder

 

Heilig Hart
Hernen, Gelderland
Directrice Betsie Berens: ‘De ene leerling is goed in exacte vakken, de andere in creatieve vakken. We willen dat álle kinderen bij ons hun talenten kunnen ontwikkelen. Daarom is de aandacht voor muziek zo belangrijk. Helemaal nu onze muziekschool is opgeheven en weinig kinderen in het dorp met muziek in aanraking komen.’

placeholder

 

Het Maasveld
Tegelen, Limburg
Directeur Patrick Nieskens: ‘Dingen als plezier en samenhorigheid kun je niet goed meten, maar zijn wél heel belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Daarom vinden wij muziekonderwijs zo waardevol. Door muziek op een laagdrempelige manier aan te bieden, zie ik nu al ongelooflijk veel lol en enthousiasme bij zowel leerkrachten als leerlingen.’

placeholder

 

Laterna Magica
Amsterdam, Noord-Holland
Vakdocent dans en muziek Angelique Hop: ‘Wij droomden al jaren van een schoolorkest en zijn dolblij dat die droom nu uitkomt. De samenwerking met Het Nederlands Philharmonisch Orkest is fantastisch. Musici die ’s avonds in Het Concertgebouw optreden, spelen overdag samen met onze leerlingen. Ik weet zeker dat die daardoor met sprongen vooruitgaan.’

placeholder

 

De Europaschool
Almere, Flevoland
Leerkracht Trees Berkouwer: ‘Op onze school zitten veel kinderen die muziek van huis uit niet meekrijgen. Daarom is het zo belangrijk dat ze er bij ons wel mee in aanraking komen en van kunnen genieten. Ik vind het heel mooi om te zien hoe muziek leerlingen verbindt en hoe talent tot bloei komt.’

placeholder

 

Groen van Prinsterer
Middelharnis, Zuid-Holland
Directrice Ankie van Wageningen: ‘Veelzijdigheid staat bij ons hoog in het vaandel, maar onze muzieklessen kunnen nog een stuk veelzijdiger. Daarom is deze muziekimpuls zo’n mooie kans. Het is prachtig om te zien dat gezamenlijk met muziek bezig zijn niet alleen de leerlingen verbindt, maar ook de leerkrachten. Iedereen heeft er veel plezier in.’

placeholder

 

De Wilgenhof
Middelburg, Zeeland
Directrice Gwenny Rijkse: ‘Muziek moet bereikbaar zijn voor iedereen. Daarom willen wij alle kinderen laten ervaren hoe mooi muziek is en hoeveel plezier je ermee kunt hebben. Dat begint natuurlijk bij een enthousiaste en goed geschoolde docent. Ik heb er vertrouwen in dat al onze muzieklessen over drie jaar van hoge kwaliteit zijn.’

placeholder

 

Johan Seckelschool
Ommen, Overijssel
Leerkracht Lee-Anne Brink-Bakker: ‘Muziek zorgt ervoor dat kinderen belangrijke vaardigheden ontwikkelen, zoals samenwerken, creativiteit en communiceren. Daarnaast is muziek een heerlijke uitlaatklep voor hen. Daarom vinden wij het zo belangrijk om er veel aandacht aan te besteden. Dit plan wordt gedragen door het hele team. Alle docenten zijn enthousiast.’

placeholder

 

De Rank
Metslawier, Friesland
Directeur Onno Bouma: ‘Door de brassband waarin ik trombone speel, weet ik uit eigen ervaring hoeveel plezier en energie muziek oplevert. Dat gun ik mijn leerlingen ook. In Metslawier is weinig cultureel aanbod, dus het is nog belangrijker dat ze het op school meekrijgen. Muziek heeft natuurlijk ook invloed op andere gebieden, zoals taal, lezen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. En het past goed bij onze focus op talentontwikkeling.’

placeholder

 

Dalton Westerschool
Wildervank Groningen
Directeur Han-Rogier de Vrij: ‘Door de school lopen en in verschillende lokalen leerkrachten zien die enthousiast en uitgebreid muziekonderwijs geven. Daar kijk ik erg naar uit. Ik hoop dat muziek echt bij de school gaat horen. Het kan zoveel doen voor de cognitieve en sociale ontwikkeling van leerlingen, maar ook voor de sfeer in de groep. Ik heb er vertrouwen in dat het muziekonderwijs over drie jaar stevig staat.’

placeholder

 

De Vlieger
Den Haag, Zuid-Holland
Directrice Ira Sloof: ‘Muziek verbindt, maakt vrolijk en doet emotioneel veel met kinderen. Ze komen er lekkerder door in hun vel te zitten. Of je er wel of niet goed in bent, doet er niet toe. Iedereen kan zingen en muziek maken. Dat geldt ook voor de leerkrachten. Zij moeten er vertrouwen in krijgen dat iedereen goede en enthousiaste muzieklessen kan geven. Daar gaan we voor!’

placeholder

 

De Clipper
Rotterdam, Zuid-Holland
Directrice Helma Kemner: ‘Toen ik bij de aftrap van de muziekimpuls luisterde naar de speech van Jet Bussemaker dacht ik: daar draait het voor ons ook precies om. Muziek is goed voor de ontwikkeling van leerlingen en zorgt voor eigenwaarde, samenhorigheid en een heleboel plezier. Als je jong bent, pik je het ook nog makkelijk op. Ik vind het mooi dat je muziek overal mee kunt verweven, zoals wij nu gaan doen. Dat past ook bij de wereld van kinderen. Muziek is overal om hen heen.’

De foto's bij de citaten zijn afkomstig van de scholen, of van het leerorkerst Groningen. Interesse een aanvraag te doen voor de Impuls muziekonderwijs? Bezoek dan één van de regiobijeenkomsten, of vraag het informatiepakket aan!

Dit artikel heeft betrekking op de volgende regeling(en) van het Fonds voor Cultuurparticipatie website: Impuls muziekonderwijs

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen