maandag 23 Juli 2018
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

10 jaar FCP – Hoe gaat het nu met? The Notorious IBE

IBE

We zijn jarig! Dit jaar viert het Fonds voor Cultuurparticipatie zijn 10-jarig bestaan! Een mooie gelegenheid om instellingen die we in die 10 jaar hebben ondersteund op te zoeken en samen terug te blikken, maar ook vooruit te kijken. Hoe gaat het nu met ze? Wat heeft de subsidie van het Fonds hen gebracht? Hoe zien zij de toekomst? Deze maand het bijzondere verhaal van hiphop- en urban dansfestival The Notorious IBE, met fans over de hele wereld.

“Dit driedaagse festival heeft echt mijn hart gestolen”, bekent Giovanni Campbell, programma adviseur bij het Fonds voor Cultuurparticipatie. “Ik heb zelfs nog een filmpje van een optreden uit 2009. Toen werd ik van mijn stoel geblazen door de lokale bigband uit Heerlen, die ‘zwarte muziek’ uit jarenzeventigfilms speelde. Hierop gingen Koreaanse dansers helemaal los. Ze waren fantastisch in popping en locking, twee substijlen van hiphop. Ik vond het een geniale crossover tussen disciplines, generaties, professionals en amateurs én lokale en internationale artiesten.”

Het mooie aan The Notorious IBE is de eigenheid van het festival.

Voor dit optreden en andere programmaonderdelen verstrekte het Fonds in 2009 een projectsubsidie. Inmiddels krijgt het festival een meerjarige subsidie via de regeling Talent en Festivals. “Het mooie aan The Notorious IBE is de eigenheid van het festival. Ze blijven bij hun basis: een evenement organiseren voor de hiphop- en breakdance scene. Hierdoor hebben ze zowel nationaal als internationaal veel fans. Toch weten ze ook toegankelijk te blijven. Het festival wordt omarmd door de Heerlense bevolking.”

 

Trots van Heerlen


“Dat heeft wel even geduurd”, reageert Tyrone van der Meer lachend. Hij is vanaf de eerste editie in 1998 artistiek leider van The Notorious IBE, dat destijds nog International Breakdance Event heette. “Tot 2006 was het Rotterdamse poppodium Night Town onze vaste locatie. Toen dit sloot, hebben we op verzoek van de directeur van de Heerlense muziekschool in 2009 een doorstart gemaakt in Heerlen. Een verrassende plaats, maar we wilden het wel proberen. Omdat er nog geen groot poppodium was, gebruikten we verschillende locaties in de stad. Van de muziekschool tot het gemeentehuis”, blikt hij terug.

Het was dat eerste jaar best wennen voor de inwoners: al die jongeren van over de hele wereld met petjes en sneakers. Maar inmiddels zijn ze zelfs trots op het festival. Tyrone: “Heerlen is door de jaren heen steeds toonaangevender geworden op het gebied van urban arts. Er is een levendige underground rapscene en je vindt er veel spectaculaire muurschilderingen. Onder andere van de beroemde Braziliaanse tweeling Os Gêmeos. Zodra onze bezoekers uit grote steden als Parijs, New York en Tokyo die murals zien, voelen ze zich meteen thuis. Dat is best bijzonder voor een provinciestad.”

Van underground naar mainstream


‘Underground’ kun je hiphop en urban dance allang niet meer noemen. Sinds de opkomst van dansprogramma’s als So You Think You Can Dance en populaire artiesten als Ronnie Flex en Broederliefde schaart Tyrone het eerder onder ‘mainstream jongerencultuur’. “Twintig jaar geleden was het wereldje rauwer en harder. Alles draaide om de breakdance battles. Nu proberen we elke stijl een podium te geven. Denk aan dancehall, voguing, waacking, popping en locking. Ook besteden we aandacht aan actuele thema’s, zoals vrouwelijk leiderschap binnen de hiphopgemeenschap. Het valt me op dat de jongeren van tegenwoordig minder streetsmart, maar wel geïnteresseerder en wijzer zijn.”

De jubileumeditie van The Notorious IBE, in het weekend van 10 tot en met 12 augustus, zal in het teken staan van het verleden en de toekomst. “We zijn vooruitstrevend, maar vergeten ook niet wat achter ons ligt en wat we hebben geleerd. Die groei willen we dit jaar in ieder geval laten zien. Het liefst aan mensen die ons nog niet kennen”, vertelt Tyrone. “Het Fonds voor Cultuurparticipatie is sinds die eerste subsidie in 2009 eigenlijk een beetje met ons meegegroeid. We zijn elkaar steeds beter gaan begrijpen en ik waardeer onze gesprekken over de inhoud, organisatie en productie. Mede door het vertrouwen van het Fonds wonnen we ook het vertrouwen van de gemeente en de provincie.”

Amateur of professional?


Het FCP is toegankelijker en ruimdenkender dan de meeste fondsen, vindt hij. “Ze begrijpen dat steengoede dansers door ons als professionals worden gezien, ook al hebben ze geen diploma en kunnen ze er nog niet van leven.” Programma adviseur Giovanni beaamt dat. “Binnen de urban art scene is het onderscheid tussen amateur en professional niet altijd eenduidig te maken. Bovendien willen amateurs niet altijd doorstromen naar het kunstvakonderwijs. Daarom namen we in onze meerjarenregeling van 2013 talentontwikkeling op. Niet alleen gericht op kunstvakonderwijs, maar ook op alternatieve routes. En in januari hebben we de subsidieregeling Urban Arts Talent 2018-2020 gepresenteerd, voor talent dat zich als maker wil ontwikkelen. The Notorious IBE stond aan de vooravond van dit hele proces.”

Hoewel er in Nederland en daarbuiten steeds meer urban instellingen en -festivals bijkomen, is Tyrone niet bang voor concurrentie. “Ons publiek komt elk jaar gewoon weer terug. Vorig jaar waren er mensen uit zesenveertig landen”, zegt hij trots. “De komende jaren gaan we ons richten op de toevoeging van muziek. Met optredens van populaire dj’s en performers bereiken we een nieuw publiek. Ook willen we meer doen met de elektronische muziek die dansers zelf maken. Door de opkomst van beat programmering wordt dat steeds makkelijker. Zelfs op je telefoon kun je een wereldhit componeren.”

Met een klein bestuur en kernteam blijven we flexibel en kunnen we elke editie inspelen op wat op dat moment actueel en relevant is.

Dit soort nieuwe plannen bedenkt hij niet met een groot team medewerkers op kantoor, maar ‘gewoon’ tijdens een brainstorm op de voetbalclub van de bestuursvoorzitter. Hij houdt de organisatie graag overzichtelijk. “We hebben geen pand, dus lage vaste lasten. Zo hoef ik nooit te denken aan een herinrichting of het ontslaan van personeel. Met een klein bestuur en kernteam blijven we flexibel en kunnen we elke editie inspelen op wat op dat moment actueel en relevant is.”

Vorige maand trapten we deze serie af met Poetry Circle Nowhere. Volgende maand vertellen we hoe het een van de door ons ondersteunde cultuureducatieprojecten is vergaan. 

IBE Heerlen
placeholder

10 jaar Fonds voor Cultuurparticipatie!
10 verhalen en 13 prijzen

De komende maanden staan we stil bij ons 10 jarig jubileum. Op 3 juli reiken we tijdens een feestelijk evenement de Gouden C uit. En in elke provincie een Gouden Caleidoscoop aan een nog niet door ons ontdekt initiatief. We gaan terug in de tijd, naar initiatieven die we in de afgelopen 10 jaar steunden en vragen waar ze nu staan. 

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen