maandag 18 Juni 2018
dit is het online magazine van het Fonds voor Cultuurparticipatie. wil je een aanvraag doen, kijk dan op onze website

“Wanneer is iets echt? En wanneer is iets kunst?”

vmbo next culture

3D printen, lasersnijden, open source software en 3D scannen. Nieuwe technieken die voor Medialab Rotslab en stichting SETUP gesneden koek zijn. Samen met het Hondsrug college (Emmen) en het Globe College (Utrecht) zetten ze in het project VMBO Next Culture deze technieken in om cultuuronderwijs toepasbaar te maken voor vmbo leerlingen.

Samen met de leerlingen én docenten onderzoeken de partners de betekenis van cultuur in het digitale domein; Hoe definieer je een digitale cultuur en hoe ontwikkelt een cultuur zich op het internet? De leerlingen gaan ook zelf aan de slag en maken een cultureel programma voor een online radiostation, werken met 3D scanning, modelleren en 3D printing, creëren een digitaal kunstwerk en maken videoproducties waarin hun eigen identiteit centraal staat.

placeholder

 

VMBO Next Culture is één van de vijf genomineerden voor de Gouden C 2015, de jaarlijkse prijs van het Fonds voor Cultuurparticipatie voor het project dat je mee moet maken. Op 23 juni wordt de winnaar bekend gemaakt tijdens de opening van Festival Bombarie. In de aanloop zetten we de vijf genomineerden in de schijnwerpers op ons magazine. 

Digitale kunst, echt of fake?

Medialab Rotslab en stichting SETUP ontwikkelen in samenwerking met het Educatiebureau en met de partnerscholen een onderwijsprogramma gericht op creatief cultuuronderwijs. Ze zoeken naar mengvormen tussen offline en online cultuur, naar de verschillen maar ook naar de overeenkomsten.

“Het is een onderzoek naar de invloed van digitalisering op cultuur en op cultuuronderwijs en we kijken of we met nieuwe technieken zoals 3D printing, lasersnijden, 3D scannen, open sources software het cultuuronderwijs toepasbaarder kunnen maken voor vmbo leerlingen.” Boaz van Tongeren, producent Rotslab
vmbo next culture
“Een Andy Warhol schilderij waar er met zeefdruk honderden van gemaakt zijn en waar alleen een handtekening onderstaat. Is dat een kunstwerk, of is dat geen kunst? Die vraag, daar hebben wij ook geen antwoord op, maar daar zijn we met de leerlingen over in gesprek.” Docent Hondsrug College Emmen

Discussies over authenticiteit en replica's 

Docenten en leerlingen zijn enthousiast. Docenten zien dat de nieuwe technieken aanslaan bij de leerlingen waardoor cultuur en geschiedenis ineens niet meer een ver van hun bed show zijn. De leerlingen hebben twee uur lang volle aandacht en discussieren fanatiek mee over echt en replica's, authenticiteit en cultureel erfgoed. 

“Ik was niet heel erg geïnteresseerd aan het begin, maar hoe meer ik erover te horen kreeg hoe interessanter het werd. Omdat de technologie steeds groter wordt.” leerling

Het hele project is te volgen via de website http://nextculture.rotslab.nl/

Dit project is gehonoreerd binnen de regeling Cultuureducatie in het VMBO: een samenwerking tussen het Fonds voor Cultuurparticipatie en het Prins Bernhard Cultuurfonds. 

Dit artikel heeft betrekking op de volgende regeling(en) van het Fonds voor Cultuurparticipatie website: Cultuureducatie vmbo en praktijkonderwijs

Dit artikel is een portret uit de reeks verhalen die we delen binnen het programma: Cultuur maakt iedereen